Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2017-05-11

Big.Nine 4000: najlepszy rower na maraton wg "bikeBoardu"

Merida Big.Nine 4000 wygrała test porównawczy magazynu „bikeBoard”. Pokonała sześciu rywali i została uznana za zwycięzcę wśród rowerów na maratony MTB. „Świetna, najsztywniejsza rama”, „zdecydowanie najlżejszy rower w teście”, „optymalna konfiguracja przełożeń, „wyrafinowane komponenty” – czytamy o zwycięskim modelu.



Nowa wersja 29” hardtaila Meridy otrzymała kolejne prestiżowe wyróżnienie. Big.Nine 4000 wygrał test porównawczy rowerów na maratony MTB przeprowadzony przez magazyn „bikeBoard” w wydaniu 5/2017. Zdobył najwięcej punktów z wszystkich siedmiu modeli (13 na 15 możliwych) i uzyskał tytuły „zwycięzca testu”oraz „najlżejszy”. Założenia do testu powstały na podstawie ankiety, którą „bikeBoard” przeprowadził wśród 772 uczestników najpopularniejszych serii maratonów MTB w Polsce. Wskazali oni, na jakich rowerach jeżdżą, jakie mają preferencje sprzętowe i jaki sprzęt chcieliby widzieć w testach „bB”.

„Czym się ścigać? Po dogłębnych badaniach rynku wiemy, że rower dla kompetytywnego uczestnika maratonów powinien być wyposażony w napęd 2x11 lub 2x10, mieć koła 29” oraz carbonową ramę” – czytamy. „Kiedy przerzuciliśmy dane na ofertę rynku, udało nam się doprecyzować kryteria doboru. Rowery 29” na ramie z włókna węglowego za 8-9 tys. zł” – pisze „bB”.

Oprócz Meridy Big.Nine 4000 testowane były następujące modele:
– Fuji SLM 29 2.5,
– Giant XTC Advanced 29 2 LTD,
– Kross Level B9,
– Orbea Alma M50,
– Shockblaze KRS Race 29
– Trek Procaliber 9.6.
 
Poniżej prezentujemy wybrane fragmenty testu „bikeBoardu”.
 
Rama
 
„Testowana tu Merida ma identyczną geometrię oraz rozwiązania technologiczne – boost oraz system Flex Stay (odpowiedzialny za tłumienie drgań) – jak rama, na której ściga się Hermida czy Gunn-Rita”.
 
Sztywność
 
„Ilustrujący sztywność boczną tyłu ramy wykres opisuje efektywność ramy podczas naciskania na pedały. Większość rowerów z naszego testu reprezentuje podobne wartości i przebieg krzywej, które odzwierciedlają zmiany odporności na wygięcie pod wpływem wzrastającego obciążenia”.

Zdaniem „bikeBoardu” warto w tym aspekcie zwrócić uwagę na Meridę. Na poniższym wykresie czerwoną linią zaznaczono górujące nad pozostałymi modelami wartości sztywności Big.Nine'a 4000.


źródło: "bikeBoard"

Prowadzenie linek
 
„Biegnące wierzchem ramy okablowanie w dzielonych pancerzach po kilku błotnistych maratonach jest do wymiany, na szczęście w żadnym z testowanych rowerów producenci nie popełnili tego błędu. W Giancie, Meridzie i Shockblazie wszystkie przewody (nawet hamulcowy!) schowano wewnątrz”.
 
Masa
 
"W rowerach z wyższej półki, aspirujących do walki o pudło, ten parametr ma duże znaczenie. Na podjeździe lekki rower będzie po prostu łatwiej zdobywał wysokość. W naszym teście średnia masa rowerów wynosi mniej niż 12 kg. To w tej strefie dobry wynik. Zdecydowanym liderem jest Merida. Dynamika roweru zależy od kół, dlatego z tym większym podziwem patrzymy na masy kół Meridy. Ich lekkość wynika nie tylko z masy ogumienia". Na poniższej infografice przedstawiono wagę roweru i wagę kół. W obu przypadkach najlżejsza jest Merida Big.Nine 4000.


źródło: "bikeBoard"

Sztyce
 
„Coraz więcej producentów zaczyna stosować jarzmo z zerowym offsetem. Naszym zdaniem taka sztyca idealnie pasuje do nowoczesnej geometrii XC. Dzięki niej ciężar ciała przesunięty jest do przodu, co poprawia trakcję przedniego koła na stromych podjazdach, przesuwa biodra do przodu, co sprzyja kręceniu z wyższą kadencją”. Właśnie taką sztycę zastosowano m.in. w Meridzie Big.Nine 4000.
 
Charakterystyka roweru
 
„Merida Big.Nine 4000 – świetna, najsztywniejsza rama o wybitnie sportowym charakterze. Zdecydowanie najlżejszy rower w teście. Wyścigowy charakter podkreślają nisko usytuowany kokpit (złagodzony minimalnie giętą kierownicą) oraz wyrafinowane komponenty, jak carbonowa sztyca bez offsetu i opony ze świetnym bieżnikiem. Optymalna konfiguracja przełożeń. Do pełni szczęścia brakuje wyższej klasy widelca”.
 
Merida Big.Nine 4000 uzyskała 13 punktów na 15 możliwych. Maksymalną liczbę punktów otrzymała w kategoriach: napęd, masa, komponenty.


źródło: "bikeBoard"

Masa. Zdecydowanym liderem tej klasyfikacji okazała się Merida, jest najlżejsza i ma najlżejsze koła i dlatego jako jedyna zbiera komplet punktów”.

Napęd. Uważamy, że ważniejsza niż klasa komponentów jest konfiguracja przełożeń. Optimum gwarantuje korba 36/26 z. z kasetą 11-42 z.”. Warunek ten spełnia m.in. Big.Nine 4000, nagrodzony kompletem punktów.

Komponenty. Naszym zdaniem w tej kategorii najważniejsze są koła i amortyzator, ale pozostałe komponenty, jak wsporniki czy kokpit, stanowią tu języczek u wagi. Merida ma wybitne koła, a jednocześnie najsłabszy widelec. Po burzliwej dyskusji doszliśmy do wniosku, że przewaga wynikająca z kół oraz doskonałego doboru pozostałych komponentów (carbonowa sztyca <27,2 mm bez offsetu!>, świetny kokpit XC) równoważy niedostatek widelca i przyznaliśmy jej max”.

„bikeBoard” przyznał Meridzie Big.Nine 4000 tytułu „zwycięzca testu” oraz „najlżejszy”, a także plusy za następujące elementy:

"+ dopracowana sportowa geometria
+ tylna piasta boost
+ system tłumienia drgań Flex Stay
+ najlżejsze koła w teście
+ optymalna konfiguracja napędu".

Z pełną treścią testu można się zapoznać w wydaniu 5/2017 magazynu "bikeBoard".
 
***
Poznaj specyfikację i geometrię Meridy Big.Nine 4000 oraz zastosowane w rowerze technologie: KLIKNIJ.

Zachęcamy również do zapoznania się z pełną gamą rowerów Big.Nine z kolekcji 2017.

Nowy Big.Nine i Big.Seven - lekko i komfortowo: przeczytaj artykuł nt. nowej wersji znanych hardtaili.



Sprawdź, jak jeździ Big.Nine! Big.Nine w wersji Team jest dostępny w różnych rozmiarach w Mobilnym Centrum Testowym Meridy. W najbliższy weekend odwiedzi ono Poznań (13-14 maja). Wciąż można się zapisać na te i inne testy Meridy oraz zarezerwować rower dla siebie. Aby tego dokonać, wystarczy wypełnić formularz dostępny tutaj: ZAPISZ SIĘ.

Poznaj inne testy nowych wersji Big.Nine'a
Big.Nine 4000 doceniony przez "Vélo Vert"
Big.Nine 7000 z oceną celującą od mtb-xc.pl
Big.Nine Team - "niesamowicie lekki, wyjątkowo szybki"
Big.Nine 9000 najlepszym hardtailem wg magazynu "Bike"
Nowy Big.Nine zachwycił bikeWorld.pl
Big.Nine 800 polecany przez "aktiv Radfahren"
"Bike": nowy Big.Nine jest super
Nowy Big.Nine chwalony przez "bikeBoard"