Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2017-01-30

Reacto 4000 chwalone przez Bike Hub

"Merida udowodniła dzięki Reacto, że rower aero może być komfortowy i nie musi ważyć tony" - czytamy w teście "Bike Hub", czołowego rowerowego portalu z RPA. Opublikował on recenzję modelu Reacto 4000.


Reacto 4000 to jeden z ośmiu modeli aero dostępnych w kolekcji 2017 Merida Polska. Poniżej przedstawiamy tłumaczenie testu roweru, który przeprowadził "Bike Hub", czołowy rowerowy portal z RPA. Iwan Kemp opisał budowę szosówki i swoje wrażenia z jazdy.

"Reacto to zestaw rowerów aero Meridy, które cechują profile rur w kształcie kropli ze ściętym tyłem, hamulce zintegrowane z kształtem ramy, wewnętrzne prowadzenie przewodów i zintegrowana sztyca z technologią S-Flex dla dodania komfortu odczuwanego na siodełku.
 
Rama

Design ramy Reacto to efekt wielu godzin przemyślanej pracy Meridy. Wszystkim rurom nadano kształt, który ma zapewnić jak najlepszy przepływ powietrza. Profile rur w kształcie kropli wykorzystują w swoim designie patent i wytyczne NACA [amerykański komitet doradczy do spraw aeronautyki – red.], by efekt aero rzeczywiście robił różnicę. Tył profili rur ma kształt litery „D” dla zapewnienia stabilnego przepływu powietrza bez turbulencji i zachowania wytycznych UCI dotyczących kształtu ramy.
 
Dodatkowe korzyści aerodynamiczne zostały uzyskane dzięki połączeniu górnych rur tylnego trójkąta nisko z rurą podsiodłową. Zmniejsza to powierzchnię czołową i dzięki szerokiemu rozstawieniu rur poprawia przepływ powietrza w okolicach tylnego koła. Karbonowe ramiona przedniego widelca są szeroko rozstawione z tego samego powodu […]. Kształt główki ramy może nieco dziwić, ale sądząc po wszystkich szczegółach designu, nie mam wątpliwości, że jej rozmiar i profil też odgrywają rolę w aerodynamice roweru.
 
W Reacto zastosowano specjalny zacisk sztycy, który wchodzi w górną rurę [..., pozwala uniknąć zawirowań powietrza wokół górnej części rury podsiodłowej – red.]. Sprytnie zaprojektowana karbonowa sztyca również ma kształt kropli. Jej opatentowana konstrukcja S-Flex zawiera otwór z wkładką elastomerową, która ma pochłaniać nierówności i zwiększać komfort jazdy. Sztyca ma w standardzie obracaną główkę [o 180 stopni – red.] i pozwala na zamontowanie baterii Di2. Główka ta pozwoli ustawić agresywną pozycję, jeśli chciałbyś wykorzystać Reacto do jazdy na czas [nazwa tego systemu to „Flip Flop Head”, pozwala on dostosować efektywny kąt podsiodłowy w zależności od własnych preferencji, poprzez obrócenie jarzemka sztycy, konstrukcja pozwala także wykorzystać różne rodzaje siodełek o drutach owalnych 7 x 9 mm oraz okrągłych 7 mm – red.].


 
Po co jednak byłyby nam rury, które przecinają powietrze, jeśli inne komponenty i przewody zepsułyby cały efekt? Mając to na uwadze, przewody są prowadzone wewnętrznie i wchodzą do ramy w górnej rurze tuż za mostkiem […]. Przedni i tylny hamulec są zintegrowane z kształtem  ramy […]. Tylny umieszczono w cieniu aerodynamicznym pod suportem [poprawia to osiągi aerodynamiczne – red.]. Idąc tym tropem, Merida zrezygnowała z mostka łączącego górne rury tylnego trójkąta. Pozwoliło to zachować schludny projekt tyłu i jeszcze bardziej poprawić aerodynamikę Reacto […].
 
Aerodynamika wynika także z geometrii ramy. W porównaniu do Scultury, Reacto ma krótszą główkę ramy (170 mm vs 159 mm w ramach 54 cm), dłuższy zasięg (390 mm vs 400 mm), pozwala przyjąć niższą pozycję i zredukować wpływ kolarza na aerodynamikę całości.
 
Na trasie

Już podczas pierwszej jazdy było jasne, że wszystkie starania Meridy pozwoliły stworzyć rower aero, który jest całkiem komfortowy na nierównych drogach i nie powoduje bólu znanego z wczesnych rowerów aero. Na dłuższych trasach rower niczym nie odstaje od innych karbonowych ścigaczy i zapewnia dobrą równowagę między przodem i tyłem.
 
Wystarczy podnieść się z siodełka i stanąć na pedałach, by przekonać się, jak dobrze reaguje sztywna rama, każdy obrót korbami zamieniając w ruch do przodu. Odbywa się to nieco kosztem komfortu, jednak generalne odczucie jest dobre, z pewnością ważną rolę dla komfortu tego roweru odgrywa sztyca.


 
W czasie testów wywijał South Easter z Kapsztadu [bardzo silny wiatr wiejący od Atlantyku i Oceanu Indyjskiego – red.], jednak Reacto udowodniło swoją stabilność i dobre prowadzenie przy bocznym wietrze. To bardzo istotne, biorąc pod uwagę, że niektóre rowery i koła z wysokimi obręczami mogą być trudne do opanowania przy mocnym wietrze […]. Z seryjnymi kołami rower dobrze spisuje się na podjazdach, na równi z innymi szosówkami z grupą Shimano 105, na których jeździliśmy w ostatnich miesiącach. Atakowanie zakrętów było niezłą zabawą, szczególnie dla tych, którzy nie boją się przyjąć odpowiedniej pozycji i wystawić w zakręcie kolana. Na szczęście przy dużych prędkościach rower nie zachowuje się nerwowo. Utrzymuj wysokie tempo, a Reacto będzie się toczyć, przecinając powietrze […].

Reacto 4000 jest wyposażone w korbę 52/36, która pomaga na długich i stromych podjazdach. Grupa Shimano 105 działała bezbłędnie, jedynie tylny hamulec mógłby być nieco żwawszy […].
 
Werdykt

Merida udowodniła dzięki Reacto, że rower aero może być komfortowy i nie musi ważyć tony. Technologiczne postępy i lata doświadczenia w karbonowym know-how z pewnością pomogły zmniejszyć dystans wagi i komfortu między ramami klasycznymi i aero. Biorąc pod uwagę solidne podstawy w specyfikacji, Reacto 4000 ma także wielki potencjał rozbudowy.
 
Plusy

Dobra cena
Szybki i komfortowy
Sprytny i dobrze przemyślany design
Karbonowy mostek i sztyca dodają komfortu
Jakość dopasowania i wykończenia jest znakomita, taka, jakiej można oczekiwać od Meridy
 
Minusy

Model aero wiąże się z dodatkowymi gramami, Reacto 4000 waży 300 g więcej niż Scultura 4000
Zintegrowany zacisk sztycy może wymagać wprawy przy dopasowaniu."

Zachęcamy do zapoznania się ze specyfikacją Reacto 4000, a także jego geometrią i zastosowanymi w rowerze technologiami.

Oryginalna treść testu i szczegółowa galeria zdjęć Reacto 4000 jest dostępna na www.bikehub.co.za.