Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2016-07-22

Scultura Disc ze świetną oceną "Cycling Plus"

„Fantastyczna maszyna z tarczówkami” – pisze o Sculturze Disc „Cycling Plus”, najpopularniejszy brytyjski magazyn rowerowy, który przyznał jej 4 gwiazdki na 5 możliwych. Według czasopisma premierowy model to „jeden z najlepszych prawdziwie wyścigowych rowerów szosowych z hamulcami tarczowymi”.



Poniżej prezentujemy tłumaczenie testu, który ukazał się w sierpniowym wydaniu „Cycling Plus”. Plik z oryginalnym artykułem można pobrać tutaj.
 
„W ubiegłym roku Merida przeprojektowała swoją standardową Sculturę, produkując ramę w superlekkiej wersji CF4, która waży mniej niż 700 g. W 2016 r. firma skupiła swoją uwagę na stworzeniu wersji z hamulcami tarczowymi. Nigdy nie będzie ona równie lekka, ale rama o wadze 900 g to dobry wynik dla maszyny z hamulcami tarczowymi.
 
Być może najbardziej rzucającym się w oczy elementem roweru są aluminiowe żebra „disc-cooler”, które uzupełniają mocowanie tylnego zacisku hamulca tarczowego. Merida twierdzi, że rozwiązanie to przyspiesza chłodzenie. Nie doświadczyliśmy jeszcze przegrzania hamulców tarczowych, ale doceniamy podejście Meridy, które ma zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Merida odrobiła także zadanie domowe związane z osiami, decydując się na 12-mm sztywne osie thru-axle z przodu i z tyłu, obie w systemie RAT (Rapid Axle Technology) licencjonowanym od Focusa. Te szybkie w obsłudze osie wymagają tylko ćwierci obrotu, by je zamknąć czy otworzyć. To zdecydowanie najlepsze osie thru-axle, jakie do tej pory testowaliśmy. Jak dowodzi Merida, zmieniła ona układ karbonu tworzącego ramę, by poradzić sobie z siłami powodowanymi przez hamulce tarczowe, jednocześnie zachowując elastyczne właściwości ramy CF4. Dzięki wydłużeniu dolnych rur tylnego widelca z 400 do 408 mm zachowano idealną linię łańcucha […].


źródło: "Cycling Plus"

Merida to bestia na drodze, a jazda nią jest nie do odróżnienia od jazdy Sculturą z hamulcami szczękowymi. Korba 52/36 i kaseta 11-28 daje wystarczająco duży zakres, by mocno naciskać na zjazdach, pomogą też, gdy szosa zaczyna się wznosić. Sądziliśmy, że 28-mm opony mogą być problemem i początkowo byliśmy sceptycznie nastawieni do zawodowego roweru wyposażonego w tak szerokie ogumienie. Przez cały czas jednak czuliśmy, że jedziemy wyjątkowo ostrą wyścigową maszyną. Merida pożerała nierówne sekcje i słabej jakości nawierzchnie znajdujące się na naszej standardowej trasie testowej. Nowe w pełni karbonowe koła Fulcrum mają płynnie pracujące piasty pochodzące od Campagnolo oraz solidnie zbudowane i sztywne aerodynamiczne obręcze. Koła mogłyby być lżejsze jak na rower w tej cenie, ale są za to najwyższej jakości, a nowoczesne szerokie obręcze pomagają świetnie utrzymać prędkość.

Scultura jest pełna energii w zakrętach i skrętach, co daje entuzjastyczną i ostrą jazdę, którą zapewniają tylko najlepsze rowery z wyścigowymi genami. Dodatkowa pewność zapewniana przez szerokie opony sprawiła, że mogliśmy obierać coraz szybsze linie, nawet przesadzając z prędkością, wiedząc, że gumy to wytrzymają. Podczas dni spędzonych w deszczu i słońcu Scultura nigdy nie popełniła żadnego błędu. Na podjazdach półagresywna pozycja na rowerze zachęca, by podnieść się z siodełka i zaatakować, choć to wciąż dobry i efektywny góral.

Mimo nieco ciężkich kół nie zmienilibyśmy w rowerze niczego. Hydrauliczne hamulce Shimano i elektryczny osprzęt Di2 są bezbłędne, a miejsca kontaktu roweru z kolarzem bardzo dobre. Rower ma w pełni karbonowy kokpit FSA, który jest sztywny, ale dobrze pochłania wibracje, a siodło Prologo jest znakomite. Jego powierzchnia CPC (Connect Performance Control) przysysa się jak pijawka, więc nie będziesz się ślizgać w swojej lycrze […].
 
Werdykt
Fantastyczna maszyna z tarczówkami – rywal Focusa Izalco Max, który wybraliśmy najlepszą szosówką z hamulcami tarczowymi roku.

Ocena
4 gwiazdki na 5 możliwych
 
Najważniejsze pozytywy
Żwawy rower o świetnym prowadzeniu, który uwielbia szybkość.

Kup, jeśli…
…chcesz mieć jeden z najlepszych prawdziwie wyścigowych rowerów szosowych z hamulcami tarczowymi".