AKTUALNOŚCI

2019-04-25

Big.Nine 500: najlepszy hardtail za 3500-4000 zł wg "bikeBoardu"

Merida Big.Nine 500 z wyraźną przewagą wygrała test porównawczy sportowych hardtaili w cenie 3500-4000 zł. Rower zdecydowanie zwyciężył też w kategorii "najlżejszy" i zajął drugie miejsce ex aequo w kategorii "ekono".



"Znokautowała przeciwników rewelacyjną masą, ale to nie jedyna jej zaleta". Tak w ubiegłym roku "bikeBoard" pisał o Meridzie Big.Nine 500, która z oceną 4,71 wygrała test porównawczy hardtaili w cenie 4 tys. zł. W numerze 4/2019 "bB" porównał sportowe hardtaile w cenie 3500-4000 zł. Tegoroczny Big.Nine 500 zwyciężył w tym teście z jeszcze lepszym wynikiem - 4,97.

ZOBACZ SPECYFIKACJĘ ROWERU


Poniżej przedstawiamy końcowe oceny poszczególnych rowerów rywalizujących ze sobą w teście.

1. Merida Big.Nine 500 - 4,97
2. Trek X-Caliber 8 - 4,65
3. Unibike EVO 29 - 4,37
4. Giant Talon 29 1 [GE] - 4,20
5. Romet Mustang  M5 - 4,18
6. Fuji Nevada 29 2.0 LTD - 4,12

Skala ocen "bB" to: 6 - arcydzieło, 5 - świetny, 4 - udany, 3 - fajny, 2 - taki sobie, 1 - zły.



Poniżej przedstawiamy wybrane fragmenty materiału. Z pełną treścią można się zapoznać w wydaniu 4/2019 magazynu "bikeBoard".

"GEOMETRIA I DOPASOWANIE
 
Merida z pięcioma rozmiarami daje [...] bardzo szerokie możliwości dopasowania zarówno dla użytkowników niższych niż 1,6 m, jak i wyższych niż 2 m […].

[…] Zdajemy sobie sprawę, że wielu niskich użytkowników chce używać dużych kół […]. Jeżeli nie jest [rowerzysta – red.] zdeklarowany tylko na koło 29”, to należy wspomnieć, że Fuji i Merida oferują kosztujące tyle samo i identycznie specyfikowane wersje na kołach 27,5” [Merida Big.Seven - red.], a najniższe ramy mają rozmiar nawet 13”, czyli przeznaczone są dla osób mierzących ok. 1,5 m wzrostu.
 
[...] Dla jednych lepsza będzie agresywna charakterystyka prowadzenia, co innym może sprawiać trudności, powinni więc szukać spokojniejszej geometrii. O tym decydować trzeba samodzielnie […].
 
[...] Minimalna wysokość kierownicy daje pozycję bardziej stonowaną, można napisać, uniwersalną – jak w modelach Merida i Unibike […].


 
Na prowadzenie roweru wpływ ma oczywiście wartość kąta główki ramy: 69-70 stopni to dla sportowych «sztywniaków» branżowy standard, równoważący dobrą manewrowość z przewidywalnym zachowaniem na zjazdach [kąt główki ramy Meridy Big.Nine 500 to 69,6 stopnia – red.].
 
RAMA
 
[…] Wysoka wartość kąta podsiodłowego sprzyja szybkiemu obrotowi korb, a co za tym idzie – efektywnemu generowaniu mocy. W maszynach wyczynowych jego wartość najczęściej zawiera się między 73 a 74 stopniami [dla Big.Nine’a 500 wartość ta wynosi 72,5 stopnia – red.] […].
 
MASA
 
Twórcy roweru Merida bardzo się postarali, bo jej masę można porównywać ze znacznie droższymi modelami. Jest pod tym względem bezkonkurencyjna nie tylko w naszym teście, ale także jeżeli spojrzymy na wyniki całej klasy odpowiadającej jej cenowo rowerów. Brawo! […].


źródło: "bikeBoard"
 
AMORTYZACJA I STEROWANIE
 
Giant, Merida i Trek mają zamontowane amortyzatory ze sprężyną powietrzną. Ich przewagą nad sprężynowcami z pozostałych trzech rowerów jest dużo większy zakres dopasowania naprężenia wstępnego, a zarazem charakterystyki pracy, do potrzeb użytkownika. Może być twardo, sportowo, aby amortyzator uginał się tylko na większych nierównościach, może być bardziej komfortowo – wystarczy zmienić ciśnienie i jest tak, jak lubisz i potrzebujesz danego dnia […].
 
Wszystkie amortyzatory oferują 100 mm ugięcia, czyli tyle, ile potrzeba w XC/XCM. Trzy amortyzatory powietrzne mają jeszcze jedną istotną przewagę nad sprężynowymi – jest nią regulacja tempa wyprostu amortyzatora, nazywana też tłumieniem powrotu [..].
 
Mimo różnych barw anody tylko w Manitou [modelu z Meridy Big.Nine 500] górne golenie wykonane są z aluminium, we wszystkich pozostałych amortyzatorach są stalowe. Charakterystycznym elementem konstrukcji Manitou jest korona umieszczona z tyłu widelca, co ma poprawiać jego sztywność […].


 
NAPĘDY
 
[…] 2x10 w modelach Fuji, Merida i Trek można określić jako standard w tej klasie rowerów […].
 
Cieszy nas, że wszystkie rowery wyposażone są w mechanizmy korbowe z pustą osią o średnicy 24 mm, zgodne z łożyskami zewnętrznymi […]. Warte podkreślenia jest zastosowanie w modelach Fuji, Merida i Unibike przednich przerzutek typu SideSwing, a w rowerach Merida i Unibike – również tylnych przerzutek z hamulcem wózka.
 
Tylne przerzutki
 
Fuji, Giant i Trek mają zamontowane przerzutki tylne z grupy XT, drugiej od góry grupy w hierarchii kolekcji Shimano, lżejsze i technologicznie niż SLX i Deore z pozostałych rowerów [Big.Nine 500 to właśnie Deore]. A jednak te ostatnie są wyposażone w stabilizator wózka, dzięki któremu napęd sprawuje się lepiej w czasie szybkiej jazdy w terenie. Stabilizator utrzymuje mocno naprężony wózek przerzutki, przez co łańcuch jest cały czas mocno naciągnięty, nie obija się o ramę, znacznie zmniejsza się także ryzyko jego spadnięcia z zębatek suportu.
 
Przełożenia i prędkość
 
Na dobre tempo zmian przednią przerzutką w rowerach Giant i Unibike, ale także Fuji i Merida, wskazuje zaledwie dziesięciozębowa różnica między koronkami suportu […].
 
W rowerze Merida różnica dzieląca koronki w korbach jest identyczna jak w Fuji, ale mają mniej zębów. W zestawieniu z kasetą o dużym zakresie znacznie przesunęło to możliwości całego napędu w kierunku mocnych przełożeń, dzięki któremu rower Merida będzie doskonale pokonywał najbardziej strome wzniesienia. Ceną jest mniejsza prędkość maksymalna, jednak to, czym dysponuje ten rower, wystarczy w poważnych górach.



Korby i przednie przerzutki
 
Fuji, Merida i Unibike wyposażone są w przednie przerzutki nowej generacji SideSwing [...]. Sama konstrukcja przerzutki też jest zmieniona, co łącznie sprawia, że pracuje lżej i lepiej.
 
HAMULCE
 
[…] Aspektem mającym wpływ na skuteczność hamulców jest wielkość tarcz. Większe tarcze to większa siła i lepsze chłodzenie, lecz również wyższa masa, dlatego optymalnym dla sportowego hardtaila jest zestaw 180 mm z przodu i 160 mm, tak jak w rowerach Fuji, Merida, Trek i Unibike.
 
OCENY (1-6)

Rama i dopasowanie – średnia ocen Meridy (geometria, rozmiary, sztywność, technologie, gwarancja): 4,66

Geometrię testowanych rowerów rozpatrywaliśmy w aspekcie sportowym, dlatego dodatkowo punktowaliśmy te cechy, które wpływają na efektywność roweru. Z tego powodu za najniżej zawieszony kokpit rower Trek uhonorowaliśmy dodatkowym punktem, a Merida i Unibike otrzymały po pół punktu ekstra […]. Za stosunkowo nisko zawieszoną oś suportu rowerom Fuji, Merida i Romet przyznaliśmy po pół punktu.
 
[…] Merida oferuje pięć wielkości ramy, ale jej rozmiarówka jest szersza, dlatego otrzymuje pół punktu więcej niż Trek (5,5).
 
Połówką punktu premiowaliśmy następujące rozwiązania techniczne: […] stożkową główkę ramy (Merida, Romet, Trek, Unibike) […].



Amortyzatory – średnia ocen (budowa i regulacje, masa, sztywność): 4,50

Trzy amortyzatory powietrzne zamontowane w rowerach Giant, Merida i Trek otrzymały o pół punktu więcej za lepszą możliwość dopasowania wstępnego oraz pół punktu za regulację tłumienia powrotu. Połówką punktu premiowaliśmy […] aluminiowe stożkowe rury sterowe (Merida, Trek, Unibike). Manitou [widelec Big.Nine’a – red.] to jeden z najlżejszych widelców w tej klasie, dlatego otrzymuje maksymalną liczbę punktów w porównaniu mas […].
 
Koła – średnia ocen (masa, sztywność, budowa): 4,93

[…] W rywalizacji w zakresie masy Merida, wyposażona w jeden z najlżejszych w klasie zestaw kół, zgarnia komplet punktów […].
 
Napęd – średnia ocen (zakres przełożeń, konfiguracja): 5,50

[…] Dodatkowe punkty przyznawaliśmy za cechy, które będą miały wpływ na lepsze działanie poszczególnych zestawów. Punkt za hamulce tylnej przerzutki, jakie znalazły się w rowerach Merida, Romet i Unibike, po pół punktu za przednie przerzutki w modelach Fuji, Merida i Unibike […].

Zestaw przełożeń, jakim dysponuje Merida, uznajemy za najlepiej dopasowany do rywalizacji w terenie, dlatego otrzymuje najwyższą ocenę.
 
Hamulce – 4,5

[…] Pół punktu ekstra otrzymały też rowery z zestawem tarcz 180 mm i 160 mm [m.in. Big.Nine].


 
Kokpit i siodło – 5

Wszystkie rowery mają dobrze dobrane komponenty do jazdy zarówno sportowej, jak i sportowo-eksploracyjnej. Premiowaliśmy bardzo ważny element, jakim jest optymalna szerokość kierownic (wszystkie rowery) oraz przykręcane gripy (wszystkie z wyjątkiem modelu Romet).
 
Masa – 6

Merida absolutnie zasługuje na najwyższą ocenę […].
 
Ekono – 4,4

[…] Merida, jeden z dwóch najdroższych rowerów, zdominowała klasyfikację punktową i w rezultacie uzyskała także wysokie drugie miejsce w rankingu opłacalności. Ale ex aequo z Rometem tańszym od niej o pięć stów.
 
PODSUMOWANIE

[…] Merida oferuje trochę łagodniejszą pozycję, ale jest najlżejszym rowerem w stawce, z lekkimi kołami oraz najlepiej skonfigurowanym do górskiej rywalizacji napędem.
 
+ największy zakres dopasowania rozmiaru ramy
+ najlepszy dobór przełożeń do sportowej jazdy MTB
+ tylna przerzutka z hamulcem wózka
+ przednia przerzutka SideSwing
+ najlżejszy zestaw kół gotowych do jazdy
+ amortyzator powietrzny z regulacją tłumienia powrotu".

***
Zobacz szczegóły Meridy Big.Nine 500.

Rower jest dostępny także w innej wersji kolorystycznej, której szczegóły można zapoznać, klikając w zdjęcie poniżej.


Czytaj także
Big.Nine 500: "szczęście początkującego"
Big.Nine 500: najlepszy hardtail za 4 tys. zł wg "bikeBoardu"
Big.Nine 5000 w magazynie "Bike": dopracowany i gotowy na wyścigi
Big.Nine NX-Edition: rower na ultramaratony [video]
Big.Nine NX-Edition w teście - "działa świetnie" [video]
Była Żaba, jest Żabenix. Zobacz nowy rower startowy SzajBajka [video]
Big.Nine 9000 - najlepszy hardtail w teście "World of MTB"
Tańsze hardtaile - Big.Nine 100 wśród najlepszych
Big.Nine 500 Lite w teście "bikeBoardu": "pomoże wygrywać"
Big.Nine 500 Lite przypadł do gustu bikeWorld.pl [video]
Mróz i błoto nie dały rady. Big.Nine 500 Lite na podium w debiucie [video]
Big.Nine 800 - odkryj aluminium na nowo [video]
Zawodowy Big.Nine pomógł amatorowi
Big.Nine XT: szybkość i dobra zabawa

BikeRadar chwali Big.Nine'a
Big.Nine 4000 - jeden z najlepszych wg bikeWorld.pl [video]
Big.Nine 4000: najlepszy rower na maraton wg "bikeBoardu"
Big.Nine 4000 doceniony przez "Vélo Vert"
Big.Nine 9000 przebojem sezonu w magazynie "Bike"
Big.Nine 600 z dobrą oceną "bikeBoardu"
Big.Nine 7000 z oceną celującą od mtb-xc.pl
Big.Nine Team - "niesamowicie lekki, wyjątkowo szybki"
Big.Nine 9000 najlepszym hardtailem wg magazynu "Bike"
Nowy Big.Nine zachwycił bikeWorld.pl
Big.Nine 800 polecany przez "aktiv Radfahren"
"Bike": nowy Big.Nine jest super
Nowy Big.Nine chwalony przez "bikeBoard"