Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2019-05-08

Merida eSpresso: "wysokiej jakości miejski e-bike"

"To wysokiej jakości miejski e-bike do dojazdów do pracy. Ma wszystko, czego potrzebujesz, w zestawie". Tak podsumowuje Meridę eSpresso 500 EQ strona ebiketips.road.cc. Rower otrzymał 4 gwiazdki na 5 możliwych.



Rowery elektryczne mogą mieć bardzo szerokie spektrum zastosowań. Jednym z nich jest miejska jazda. To głównie z myślą o niej została stworzona Merida eSpresso. Wersję 500 EQ sprawdziła strona ebiketips.road.cc, wersja znanego szosowego portalu poświęcona rowerom elektrycznym, Poniżej przedstawiamy tłumaczenie oryginału.

"Merida eSpresso 500 EQ to niezwykle dobrze zrobiony miejski e-bike. Stoi za nim moc jednego z największych producentów rowerów na świecie, możesz więc traktować go jako bezpieczny zakup.
 
[…] Merida ma długą listę modeli eSpresso, które odpowiadają różnym możliwościom finansowym. Ten, ze środkowej półki, ma silnik Shimano STePS E6100 i baterię E8010. Takie połączenia zapewnia imponującą wytrzymałość baterii. Używałem tego roweru podczas 3,8-km przejażdżek wokół miasta Bath, z których ok. 70% było przejechanych płaskimi drogami.


 
Naturalnie, ostre wzniesienia Bath zawsze wpływały na żywotność baterii, nie inaczej było w tym przypadku. Jakkolwiek, z pojemnośią baterii 504 Wh możesz przez tydzień jeździć w górę i w dół miejskich wzniesień, z systemem STePS ustawionym na «high», bez konieczności ładowania w ciągu tygodnia.
 
Gdy naciskasz na pedały, a eSpresso jest w trybie «high», silnik z momentem obrotowym 60Nm naprawdę pcha cię do przodu, jeśli jedziesz poniżej 25 km/h. Daje ci też stałe wsparcie na podjazdach z nachyleniem 12-14%. Zwykle rezerwowałem maksymalne wsparcie dla najbardziej stromych podjazdów, a tryb «normal» czy «eco» wykorzystywałem na łagodniejszych odcinkach.
 
Gdy silnik jest wyłączony, pedałuje się płynnie, tylko nieznacznie czujesz, że masz do czynienia z rowerem elektrycznym. Często jeździłem eSpresso 30 km/h i więcej i nigdy nie miałem wrażenia, że pedałowanie jest nienaturalne czy gorsze. Tak, to 23,6-kg rower, ale tak naprawdę w żadnej sytuacji nie sprawiał wrażenia ciężkiego.


 
Wyświetlacz STePS jest bardzo czytelny, przekazuje sporo informacji na temat baterii i podróży. Przełącznik wspomagania umiejscowiony po lewej stronie łatwo dosięgnąć kciukiem z kierownicy i łatwo go użyć.
 
Sprawdzone przełożenia Shimano Deore zapewnają dobry zakres 10 biegów do pokonywania podjazdów. Są one dobrze stopniowane, choć czasami trudno było mi znaleźć odpowiednią kadencję na płaskiej trasie, by zmieścić się w limicie 25 km/h. Silnik daje bardzo dobre stałe wsparcie, choć często zmieniałem przełożenia, mając problemy z podjęciem decyzji, na jaką kadencję się zdecydować […].
 
Rama ewidentnie jest wysokiej klasy, to efekt słynnego know-how Meridy dotyczącego aluminiowych ram. Radzi sobie dobrze w miejskim środowisku, w którym od razu zaskoczyło mnie lekkie prowadzenie.
 
Zajęło mi trochę, zanim się do tego przyzwyczaiłem, rower reagował nawet ostrzej niż moja szosówka, ale gdy tylko do tego przywykłem, nie stanowiło to już żadnego problemu, wręcz przeciwnie, pomagało w mieście […].


 
Na zjazdach prowadzenie nie staje się nerwowe, a hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano MT200 są bardziej niż gotowe, żeby podołać codziennemu użytkowaniu i awaryjnemu hamowaniu.
 
Nie zapomniano też o komforcie. 660-mm kierownica daje wygodne wsparcie uzupełnione ergonomicznymi chwytami, odpowiadało mi tez siodełko Merida Comfort. Wygoda w rowerze pochodzi głownie ze sprężynowego 63-mm widelca Suntour i 42-mm opon Continental Ride Tour. Widelec jest dość zwykły, sprawia wrażenie nieco sztywnego. Generalnie jednak komfortu jest więcej niż trzeba jak na przeznaczenie roweru. Opony są dobre i przyczepne w każdych warunkach i wystarczająco odporne dzięki wkładce antyprzebiciowej.
 
Merida eSpresso jest też praktyczna. Bagażnik z tyłu może być nieco mniejszy niż chcieliby niektórzy, ale wystarczał, żeby przewozić mój codzienny bagaż. Większe sakwy też będą pasować, jeśli potrzebowałbyś zamienić eSpresso w rower towarowy. Podoba mi się ładne i schludnie zintegrowane tylne światło […].


 
Dobrze zintegrowane są też dołączone do roweru błotniki (można mieć też rower bez nich), a przednia lampka zapewnia dobrą widoczność, nigdy nie czułem potrzeby, żeby zamontować dodatkowe oświetlenie z przodu. Blokada tylnego koła Abus to zaleta, a stopka robi swoją robotę.
 
Biorąc pod uwagę wszystkie te informacje, Merida eSpresso 500 EQ to komfortowy miejski rower elektryczny, odpowiedni do dojazdów do pracy, z dobrym prowadzeniem. Silnik jest potężny, łatwo jeździć tym rowerem po mieście czy nawet na nieco dłuższe przejażdżki. Rower nie jest tani, ale mieści w sobie mnóstwo jakości i dobrą reputację Meridy.

Werdykt: wysokiej jakości miejski e-bike do dojazdów do pracy z wszystkim, czego potrzebujesz, w zestawie.

Ocena ogólna: 4/5
Jakość wykonania: 4,5/5
Jazda:
4/5
Wartość:
3/5

+
solidny system wsparcia
+ świetna ogólna jakość
+ praktyczność
- nieco dziwne przełożenia
- słabszy widelec

Kup, jeśli szukasz miejskiego e-bike'a z solidnym i funkcjonalnym wyposażeniem".

Pod artykułem ukazał się interesujący komentarz jednego z użytkowników roweru. Oto, co napisał Ricky60:

„Kupiłem eSpresso po lekturze tego artykułu i muszę przyznać, że to kapitalny wszechstronny e-bike. Zmieniłem opony na bardziej pancerne i uwielbiam ten rower. Rozumiem zarzut dotyczący przełożeń i szukania odpowiedniej kadencji, ale to nie jest rower wyścigowy, ale sprzęt do spokojnej jazdy, więc luz! Rower z łatwością pokona najostrzejsze wzniesienia, ale możesz nim też bez problemu jechać bez jakiegokolwiek wsparcia".

W kolekcji 2019 Merida Polska znalazły się modele eSpresso EQ i jego damski odpowiednik 300 EQ Lady.

ZOBACZ SPECYFIKACJĘ ROWERU

ZOBACZ SPECYFIKACJĘ ROWERU
 

Wiele rowerów elektrycznych można przetestować dzięki Mobilnemu Centrum Testowemu Meridy. Najbliższe testy odbędą się 11 maja w Bielsku-Białej, 12 maja w Lubinie i 26 maja w Łodzi. Zarezerwuj rower dla siebie na www.rowerymerida.pl/testy.

Zobacz wszystkie rowery elektryczne z kolekcji 2019.

Czytaj także - kliknij w link poniżej
Ruszają nowe testy Meridy. Wjedź mocniej w teren!
One-Sixty czy eOne-Sixty? Toni Ferreiro wyjaśnia [video]
Rowery z pełnym zawieszeniem Merida. Który model dla kogo? [video]
eOne-Sixty 900E - najczęściej nagradzany rower w historii Meridy [video]
Merida eOne-Sixty 900-E - "nic do poprawy" [video]
One-Sixty vs eOne-Sixty - który szybszy? [video]
Shimano STePS E7000 - nowe wspomaganie sprawdzone na trasie [video]
Ojciec i syn zdobywają szczyty. Dla takich chwil warto mieć rower elektryczny [video]
Merida eOne-Twenty 800 - "e-bike do szaleństw!" [video]

Merida eOne-Twenty nagrodzona
Druga młodość 90-letniego rowerzysty. E-bike zrobił swoje
Rower elektryczny - jak można się na nim zmęczyć?
Merida eBig.Nine 500 - dobra nawet w Alpy