Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2019-01-04

Big.Nine 500 Lite w teście "bikeBoardu": "pomoże wygrywać"

"Dopisek Lite to koszt nieodwracalnego tuningu, dzięki któremu będziesz wygrywać" - pisze "bikeBoard" o Meridzie Big.Nine 500 Lite. Przyznał on rowerowi ocenę 4,8 i uważa, że jest dużo lepiej przygotowany do sportu niż klasyczna wersja 500. 



W marcowym wydaniu "bikeBoardu" Merida Big.Nine 500 zwyciężyła w teście porównawczym hardtaili w cenie ok. 4 tys. zł [KLIKNIJ]. W najnowszym numerze magazynu można znaleźć recenzję lżejszej wersji roweru - Big.Nine 500 Lite. Poniżej prezentujemy obszerną część testu. 

"Lekka i zwinna. Z potencjałem na rozwój

Wrażenia z jazdy

Dzięki lekkim kołom świetnie przyspiesza. Na pochwałę zasługują opony Maxxis Ikon, które nie tylko obniżają masę zestawu. Ich bieżnik sprawdza się na asfalcie, ale jeszcze lepiej w terenie, zapewniając utrzymanie trakcji nawet na grząskich podłożach. Krótka baza kół ułatwia manewrowanie w ciasnych zakrętach i rower daje sporo frajdy z jazdy. Na stromych podjazdach konieczne jest przesunięcie się na czubek siodełka i dociążenie przodu, zwłaszcza, jeżeli korzystamy z najmocniejszego przełożenia 24x42.

Na szybkich zjazdach rower także prowadzi się pewnie, choć testerzy o masie poniżej 70 kg narzekali na niedostateczny zakres regulacji tłumienia powrotu w Monitou […]. Pracę podstawowych tarczówek Shimano można podsumować krótko – dają radę. Za to napęd Deore działa bardzo sprawnie i próżno szukać słabych stron [...].



Geometria

W kolekcji Big.Nine model 500 Lite jest najtańszym zbudowanym na zaawansowanej ramie, takiej jak we wszystkich droższych modelach aluminiowych. I nie chodzi tylko o dodanie sztywnej osi Boost, ale przede wszystkim o zdecydowanie bardziej sportową geometrię niż ta w tańszych modelach. Dłuższa i niższa rama pozwala efektywniej napędzać i podjeżdżać a skrócony tylny trójkąt korzystnie wpływa na manewrowość.

Sztywność

Sztywność ramy Meridy wypada bardzo dobrze nie tylko na tle modeli wybranych przez nas do porównania. Patrząc na parametry wszystkich rowerów zgromadzonych w naszej bazie, rama Meridy okazuje się jedną z najsztywniejszych konstrukcji z aluminium. Z precyzją sterowania nie jest już tak dobrze i amortyzator Manitou w tej kategorii przegrywa ze sztywniejszymi konkurentami.


źródło: "bikeBoard"

W sztywności kół bardzo dobrze widać, że system Boost nie jest picem marketingowym. W marcu testowaliśmy Meridę Big.Nine 500, której koła zbudowane były identycznie co w 500 Lite z tą tylko różnicą, że oba miały zwykłe osie QR. Nasze pomiary pokazały odpowiednio 54 i 55 kN/m, czyli dokładnie tyle samo co dla przedniego koła z 500 Lite. A teraz popatrzcie, o ile lepszy wynik ma tylne koło dzięki szerszej piaście Boost.

Masy

Dopisek »Lite« znalazł się w nazwie modelu nieprzypadkowo, co dobitnie pokazują porównania mas. 7% różnicy względem średniej na masie całego roweru nie wydaje się imponujące, dopóki nie uświadomimy sobie, że oznacza to rower lżejszy o 0,9 kg (!) względem konkurencji. Jednak to co najistotniejsze widać na drugim wykresie. Megalekkie koła! Zestaw ważący 4 600 g to ponad pół kilograma poniżej średniej – to rzadkość w tej klasie cenowej i jeden z największych atutów roweru.


źródło: "bikeBoard"

Osprzęt

Wśród 20 najpopularniejszych marek na naszym rynku, w tej półce cenowej oprócz Meridy jeszcze tylko Lapierre może pochwalić się ramą z mocowaniem Boost dla tylnego koła. Szkoda, że o konfiguracji przodu zadecydował księgowy i w rowerze znalazł się amor na zwykły szybkozamykacz. Sam widelec katalogowo jest porównywalny z Suntourem Raidon czy Rock Shox Recon, które najczęściej spotykane są w rowerach w tej cenie. „Pięćsetkę” należy docenić za prawie kompletny napęd Deore, wraz z grupową korbą. Kompetytywnie nastawieni testerzy marudzili na dobór zębatek w mechanizmie korbowym sugerując, że zestaw 36-26 lepiej pasowałby do sportowego charakteru roweru.

Oceny

„Pięćsetka” Lite jest bardzo lekka, ma świetne koła i kompletny napęd Deore. Reszta komponentów mniej rzuca się w oczy, ale też jest dobrana z głową. W zasadzie rower zasługiwałby na komplet punktów gdyby nie brak Boosta w przedni kole oraz, naszym zdaniem, niepasujące do charakteru roweru zębatki suportu, za co łącznie odjęliśmy punkt. Za prowadzenie przyznaliśmy 5 punktów, bo rower prowadzi się świetnie, jednak niedostateczne tłumienie powrotu amortyzatora wpływa negatywnie na zachowanie na szybkich, wyboistych sekcjach. Rama przeciętnie radzi sobie z tłumieniem drgań, za to Markhora można ustawić dość komfortowo, tak że jest czuły już od początku skoku, dlatego za amortyzację ocena 4,5.


źródło: "bikeBoard"

W specyfikacji, Big.Nine 500 wygląda identycznie jak tańszy o 700 zł model Big.Nine 500 (zwycięzca naszego marcowego testu). Detal w postaci sztywnej osi Boost wydaje się mało istotny, jeżeli nie połączy się go z faktem, że rama ma odmienną geometrię. To sprawia, że wersja Lite jest tak naprawdę zupełnie innym rowerem. Zdecydowanie lepiej przygotowanym do sportu! Nasze testy wykazały, że tych dodatkowych siedem stów za dopisek Lite to koszt nieodwracalnego tuningu, dzięki któremu będziesz wygrywać".

Pełna treść testu jest dostępna w majowym wydaniu magazynu "bikeBoard".


***
Poznaj specyfikację i geometrię Meridy Big.Nine 500 Lite oraz zastosowane w rowerze technologie: KLIKNIJ.

Obejrzyj Meridę Big.Nine 500 Lite, nowy rower startowy SzajBajka [video]: KLIKNIJ

Big.Nine 500 Lite jest dostępny także w alternatywnej wersji kolorystycznej [KLIKNIJ].

Nowy Big.Nine i Big.Seven - lekko i komfortowo: przeczytaj artykuł nt. nowej wersji znanych hardtaili.



Sprawdź, jak jeździ Big.Nine 500 Lite! Jest on dostępny w różnych rozmiarach w Mobilnym Centrum Testowym Meridy. Aby zarezrwować rower na testy, wystarczy wypełnić formularz dostępny tutaj: ZAPISZ SIĘ.

Poznaj testy nowych wersji Big.Nine'a
Big.Nine 500 Lite przypadł do gustu bikeWorld.pl [video]
Mróz i błoto nie dały rady. Big.Nine 500 Lite na podium w debiucie [video]
Big.Nine 800 - odkryj aluminium na nowo [video]
Big.Nine 500: najlepszy hardtail za 4 tys. zł wg "bikeBoardu"
Zawodowy Big.Nine pomógł amatorowi
Big.Nine XT: szybkość i dobra zabawa

BikeRadar chwali Big.Nine'a
Big.Nine 4000 - jeden z najlepszych wg bikeWorld.pl [video]
Big.Nine 4000: najlepszy rower na maraton wg "bikeBoardu"
Big.Nine 4000 doceniony przez "Vélo Vert"
Big.Nine 9000 przebojem sezonu w magazynie "Bike"
Big.Nine 600 z dobrą oceną "bikeBoardu"
Big.Nine 7000 z oceną celującą od mtb-xc.pl
Big.Nine Team - "niesamowicie lekki, wyjątkowo szybki"
Big.Nine 9000 najlepszym hardtailem wg magazynu "Bike"
Nowy Big.Nine zachwycił bikeWorld.pl
Big.Nine 800 polecany przez "aktiv Radfahren"
"Bike": nowy Big.Nine jest super
Nowy Big.Nine chwalony przez "bikeBoard"