Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2018-04-18

Big.Nine 500: najlepszy hardtail za 4 tys. zł wg "bikeBoardu"

Merida Big.Nine 500 zdecydowanie wygrała test porównawczy hardtaili w cenie ok. 4 tys. zł. "Znokautowała przeciwników rewelacyjną masą, ale to nie jedyna jej zaleta" - pisze bikeBoard. Big.Nine pokonał 5 rywali, zwyciężył też w kategorii "Najlżejszy" i "Ekono".


Big.Nine ponownie wygrał test porównawczy magazynu "bikeBoard". W wydaniu 5/2017 dokonał tego Big.Nine 4000, tym razem najlepszym został uznany Big.Nine 500. Zwyciężył on w teście hardtaili za 4 tys. zł, który ukazał się w marcowym wydaniu magazynu. W końcowej ocenie zdobył zdecydowanie najwięcej punktów - 4,71 wobec 4,31 (2. miejsce), 4,15 (3.), 4,04 (4.), 4,03 (5.) i 3,94 (6. miejsce). 

ZOBACZ SPECYFIKACJĘ ROWERU


Test został przygotowany z myślą o uczestnikach maratonów MTB. "Wśród startujących znalazły się przeróżne osobowości o różnych potrzebach […]. Są i tacy, którzy u początku swojej rowerowej przygody nie zdają sobie jeszcze sprawy, jak rozwinie się ich pasja i jaką specjalizację wybiorą. Dla nich wszystkich kierujemy prezentacje rowerów hardtail za 4000 złotych. To maszyny uniwersalne. Dobre do turystyki w górskim terenie, ale też stanowiące dobry wybór dla początkującego zawodnika – maratończyka […]. Który wybór będzie najlepszy? Przeczytajcie".

W teście wzięły oprócz Meridy Big.Nine 500 wzięły dział następujące modele:
– Cube Attention SL
– Fuji Nevada 1.1 29
– GT Avalanche Expert
– Specialized Rockhopper Expert
– Trek X-Caliber 8.

Poniżej prezentujemy wybrane fragmenty testu.

GEOMETRIA I DOPASOWANIE
 
"[…] W tym segmencie króluje 29”. I bardzo dobrze, bo naszym zdaniem duże koła dają najwięcej korzyści i to zarówno w jeździe sportowej, jak i rekreacyjnej […].
 
Dobierając odpowiednią wielkość ramy nie należy kierować się wyłącznie oddaleniem siodełka od suportu. Stosunek długości ramy (reach) do wysokości kokpitu (stack) ma kolosalny wpływ na charakter roweru. W Fuji, Meridzie i Cube wygodę postawiono na pierwszym miejscu.


[…] Fuji, Merida i Cube są bardziej żywiołowe w inicjacji skrętu. Na skrętność ma także wpływ długość tylnego trójkąta. Im jest krótszy, tym rower łatwiej zacieśnia skręt – tak jest w […] Meridzie.
 
Im wyższa wartość kąta podsiodłowego, tym łatwiej jest uzyskać wysoką kadencję, a przesunięty do przodu środek ciężkości ułatwia pokonywanie stromizn. Wartości powyżej 73 stopni są w Treku i Cube. Pozostałe rowery ułatwią jazdę osobom bez wytrenowanego szybkiego obrotu korbą […].

MASA ROWERÓW
 
Big.Nine Meridy po prostu zdeklasował konkurentów. Jest lżejszy aż o 1,1 kg od drugiego w zestawieniu Treka! Tak niska masa pozwalałaby mu zmieścić się w średniej wśród rowerów za prawie dwa razy tyle kasy! Jest jednocześnie najlżejszym rowerem za takie pieniądze, jaki kiedykolwiek testowaliśmy w „bB”. W dużej mierze  to zasługa amortyzatora i zastosowanego ogumienia. Tak niska masa bez wątpienia wpłynie na prędkość pokonywania podjazdów i dynamikę roweru […].


Źródło: "bikeBoard"

RAMY
 
To nie są topowe konstrukcje kolekcji, ale nie oznacza to braku zaawansowania technologicznego […]. W większości modeli konstrukcja główki jest poszerzana z dolnym łożyskiem 1,5”, tak jest w rowerach GT, Merida, Specialized i Trek. Ma to zapewnić większą sztywność, ale również rozszerza paletę dostępnych modeli amortyzatorów, gdyby kiedyś trzeba było wymienić go na inny.

[…] Wszystkie ramy mają gwintowaną mufę suportu BSA. I to nam się bardzo podoba, bo choć Pressfit jest elegantszy i – jak twierdzą badacze – efektywniejszy […], to przedwczesne pojawienie się skrzypienia osi suportu nas zniechęca. Mocowaniu zacisku tylnego hamulca polega na rozwiązaniu Post Mount […]. Wewnętrzne prowadzenie, jak w Cube, Meridzie, Specialized i Treku wygląda lepiej, może też zapewnić większą żywotność systemu.
 
[…] Im dłuższy pancerz, tym mniejsza precyzja sterowania linką, co wynika z faktu, że pancerze mogą się kompresować. Żeby temu zapobiec, Trek, Merida i Cube mają w przednim trójkącie gniazda oporu końcówek pancerza. Dzięki temu całe okablowanie jest odpowiednio naciągnięte i nie hałasuje na nierównościach. Zmniejsza to także ciężar – brak pancerza wewnątrz ramy […].

EFEKTYWNOŚĆ NAPĘDZANIA
 
Merida wyraźnie lepiej niż pozostałe rowery opiera się siłom nacisku na pedały. Dociąga do poziomu reprezentowanego w naszych badaniach przez ramy węglowe! […].


Źródło: "bikeBoard"

AMORTYZACJA I STEROWANIE
 
[…] Merida zastosowała model Manitou Markhor Comp. Waży ponad 450 g mniej niż drugi najlżejszy z tego porównania […].
 
NAPĘD
 
[…] Naszym zdaniem najlepsze napędy oferują szeroką rozpiętość wielkości trybów kasety – 11/42 z. i niewielką różnicę wielkości koronek suportu 36/26 z/ lub 34/24 z. Precyzja działania w dużej mierze zależy od klasy podzespołów. Tu warto wyróżnić Meridę za jednorodny napęd klasy Shimano Deore […].
 
[…] W górach najlepiej spisze się Merida ze względu na szeroki zakres kasety i mniejsze koronki korby. Być może brakuje nieco szybkich biegów, ale dzięki temu rzadziej będziesz zrzucać z blatu na podjazdach […].


 
KOŁA
 
[…] Jeśli chodzi o masę, tu zdecydowanie góruje Merida, która znacznie zaniżyła średnią. Ale jest to zasługa lekkiego ogumienia wysokiej klasy, na którym koła zyskały ponad 350 g w stosunku do konkurencji. Z pewnością wpłynie to na lepszą dynamikę tego roweru.
 
OPONY
 
W Meridzie zastosowano model z bieżnikiem sprawdzonym na trasach pucharu świata XCO. Maxxis Ikon są bardzo lekkie i jako jedyne są zwijane. Charakteryzują się niskimi oporami toczenia nawet przy szerokości 2,2” i dobrą przyczepnością w suchych warunkach […].
 
KOKPIT I SIODŁO
 
Niemal wszystkie kierownice mają szerokość 720 mm. To odpowiedni rozmiar, zarówno do ścigania w maratonach jak i rekreacyjnej jazdy po górach […]. Merida i Cube mają kierownice z lekkim wzniosem […].

SZTYCE

[...] W sportowych maszynach coraz częściej spotyka się sztyce bez offsetu, które umożliwiają przeniesienie ciężaru ciała do przodu, ułatwiając uzyskanie wysokiej kadencji i pomagając na stromych podjazdach. Takie sztyce znajdują się w GT i Meridzie [...].

OCENY

Punkty przyznane rowerom sumują się z oceny siedmiu, kluczowych naszym zdaniem elementów [...].
 
Rama  najwięcej punktów przyznaliśmy za kompozycję geometrii […]. Kolejny co do ważności aspekt ramy to sztywność. Tu zarysowała się wyraźna różnica pomiędzy Cube, Fuji, GT i Meridą, które uzyskały dobre wyniki, a Specem i Trekiem o mniej sztywnych konstrukcjach […].
 
Amortyzator – najwięcej punktów otrzymały widelce Manitou i RockShox 30 Silver. Ten pierwszy głównie za niebywale niską wagę […].
 
Koła – najwięcej punktów można było dostać za lekkość. Tu zdecydowanie góruje Merida, dzięki lekkiemu ogumieniu […]
 
Napęd – Merida i GT jako jedyne mają kasety z szerokim zakresem przełożeń, co policzyliśmy – na plus […].


 
Hamulce – wszystkie są praktycznie takie same, dlatego otrzymały identyczne oceny.
 
Komponenty – w zasadzie wszystkie rowery mają odpowiednio szerokie kierownice i dobrej klasy mostki, sztyce oraz siodła.
 
Masa – wyniki Meridy są szokujące, stąd maksimum […].
 
Ekono – [...] W ocenie Ekono wszystkie zebrane przez rowery punkty odnosimy do ich ceny, aby w ten sposób wyłonić te, w których za wydane pieniądze można uzyskać najlepsze parametry […]. Różnica pomiędzy najdroższym a najtańszym modelem z prezentacji wyniosła 16%. Dlatego nie dziwi fakt, że w tej klasyfikacji laur zdobyła Merida, która wygrała cały test, będąc jednocześnie prawie najtańszym rowerem.

PODSUMOWANIE
 
[…] Zwycięzca testu – Merida – znokautowała przeciwników rewelacyjną masą, ale to nie jedyna jej zaleta. Model Big.Nine ma również wysokiej klasy osprzęt i zaskakującą w tym kontekście cenę. Nie ma wybitnie sportowej geometrii, jest konsekwentnie zaprojektowana z myślą o ściganiu, ale i turystyce […].
 
+ bardzo niska masa
+ kaseta 11/42 z.
+ tylna przerzutka z hamulcem
+ wysokiej klasy opony
- słaba regulacja tłumienia powrotu widelca".

Punktacja

1. Merida Big.Nine 500 – 4,71
2. Trek X-Caliber 8 – 4,31
3. Cube Attention SL – 4,15
4. Fuji Nevada 1.1 29 – 4,04
5. Specialized Rockhopper Expert – 4,03
6. GT Avalanche Expert – 3,94

Z pełną wersją testu można się zapoznać w wydaniu 3/2018 "bikeBoardu".

***
Poznaj specyfikację i geometrię Meridy Big.Nine 500 oraz zastosowane w rowerze technologie:

SPECYFIKACJA BIG.NINE 500


Rower jest dostępny także w alternatywnej wersji kolorystycznej. Kliknij w zdjęcie poniżej, żeby poznać jej szczegóły.



Nowy Big.Nine i Big.Seven - lekko i komfortowo
: przeczytaj artykuł nt. nowej wersji znanych hardtaili.

W kolekcji 2018 znalazł się także rower Big.Nine 500 Lite z zaawansowaną ramą i tylną sztywną osią w systemie Boost. Kliknij w zdjęcia poniżej, żeby poznać szczegóły.



Poznaj inne testy nowych wersji Big.Nine'a
Zawodowy Big.Nine pomógł amatorowi
Big.Nine XT: szybkość i dobra zabawa

BikeRadar chwali Big.Nine'a
Big.Nine 4000 - jeden z najlepszych wg bikeWorld.pl [video]
Big.Nine 4000: najlepszy rower na maraton wg "bikeBoardu"
Big.Nine 4000 doceniony przez "Vélo Vert"
Big.Nine 9000 przebojem sezonu w magazynie "Bike"
Big.Nine 600 z dobrą oceną "bikeBoardu"
Big.Nine 7000 z oceną celującą od mtb-xc.pl
Big.Nine Team - "niesamowicie lekki, wyjątkowo szybki"
Big.Nine 9000 najlepszym hardtailem wg magazynu "Bike"
Nowy Big.Nine zachwycił bikeWorld.pl
Big.Nine 800 polecany przez "aktiv Radfahren"
"Bike": nowy Big.Nine jest super
Nowy Big.Nine chwalony przez "bikeBoard"