Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2018-02-16

Rowerowe trendy - Merida w czołówce

Rowery Merida zostały ujęte w zestawieniu technologicznych trendów, które wg road.cc będą najważniejsze w sezonie 2018 i kolejnych latach. Przeczytajcie, w które trendy wpisują się modele Reacto i Silex ujęte w przeglądzie jednego z czołowych szosowych portali świata.



"Mimo że wciąż trwa listopad, w branży rowerowej rozpoczął się już nowy rok (kalendarz gregoriański – co to takiego?). Kolekcje 2018 pojawiają się online i w sklepach, na horyzoncie czai się już 2019. Oto technologie, których możemy się spodziewać w nadchodzących miesiącach i latach" - rozpoczyna swoje zestawienie road.cc, jeden z czołowych szosowych portali świata. Poniżej przedstawiamy tłumaczenie obszernych fragmentów zestawienia, w którym mocno reprezentowane są rowery Merida. 
 
"Jeszcze więcej rowerów aero

Trend aerodynamizowania wszystkiego w świecie rowerów szosowych jest obecny od lat i nie zapowiada się, żeby miał osłabnąć. 6,8-kg limit minimalnej wagi roweru ustanowiony przez UCI oznacza, że producenci nie mogą obniżać wagi dla uzyskania wyższych prędkości. Większego znaczenia nabrała więc aerodynamika, coraz większa jest też świadomość, że opory powietrza bardziej wpływają na szybkość niż waga.

W ostatnich miesiącach wiele czołowych marek zaprezentowało swoje nowe czy odświeżone aero modele, które wejdą do ich kolekcji po raz pierwszy w sezonie 2018 [...]. Merida ma nowe Reacto [...].

Więcej elementów aero
 
Wiele rowerów spoza kategorii aero zyskuje aero elementy na sezon 2018 [...]. Innymi słowy, zacieśniają się granice między szosowymi modelami aero a nie-aero. Oczywiście, lekkie szosówki z aerodynamicznymi elementami istnieją już na rynku od kilku lat. Merida Scultura od 2015 r. ma profile rur NACA0028 w kształcie kropli ze ściętym tyłem, teraz jednak aero rozwiązania stają się coraz powszechniejsze.
 
Mnóstwo tarczówek

Hamulce tarczowe pokonały długą drogę, obecnie są już w szosowym świecie nieuniknione. Ostatnio było ich już całkiem sporo na szosie, ale w 2018 są niemal wszędzie [...]. Producenci zazwyczaj tworzą wyposażone w nie wersje istniejących już modeli z hamulcami szczękowymi [wśród takich wersji na sezon 2018 road.cc wymienia  m.in. Meridę Reacto - red.].


 
[...] Wiele z tych rowerów to aero szosówki. Jednym z zarzutów stawianych tarczówkom była gorsza aerodynamiczna efektywność, ale Merida uważa, że różnica pomiędzy obiema wersjami nowego Reacto przy prędkości 45 km/h wynosi mniej niż 1 wat [...]
 
Rowery gravel/przygodowe/all-road – coraz większy rozwój
 
Odkąd sięgamy pamięcią, gravel był uznawany za rower przyszłości i choć nigdy nie będziemy mieć w UK takich gravelowych wyścigów jak w USA, ten sektor będzie się mocno rozwijał w 2018 [...].
 
Nie musisz jeździć rowerem gravelowym na szutrach [gravel – żwir – red.], nie musisz mieć żadnych przygód na rowerze przygodowym. Częścią ich uroku jest to, że są tak bardzo wszechstronne. Zerknijcie na stronę internetową Meridy i znajdziecie tam jej nowy model Silex w kategorii »gravel«. Oto co powiedział nam na ten temat międzynarodowy PR manager Meridy, Mike Wilkens: »nie chcemy promować go wyłącznie jako roweru gravelowego, ale widzimy go bardziej jako wszechstronny rower, który radzi sobie na szosie (szczególnie z wymagającą nawierzchnią), w terenie, na szutrach i jest idealnym partnerem codziennych przejażdżek, a także wypraw z bagażem. To także superkomfortowy rower dla szosowców, który zwiększa pewność za kierownicą« [...].


1x postępuje

1x (czytane »jeden razy«, system SRAM z jedną tarczą z przodu i kasetą o szerokim zakresie przełożeń) nie jest dla każdego, ale będzie coraz popularniejszy w 2018 [...].
 
Szosowe ściganie z napędem 1x to dla wielu osób może być o krok za daleko, ale mnóstwo rowerów przełajowych i gravelowych wykorzystuje już 1x i sporo nowych modeli na 2018 będzie miało taką konfigurację.
 
Wiele rowerów Merida Silex, m.in. wersje 300, 600, 6000 i 9000 – są wyposażone w napęd 1x. Nie zostanie on liderem w najbliższym czasie,  ale z pewnością zostanie z nami na dobre.
 
Coraz większa integracja
 
Integracja to kolejny trend, który jest obecny w kolekcjach 2018. Rowery z nową grupą Shimano Dura-Ace R9150 mogą być wyposażone w specjalne złącze Junction A (wskaźnik poziomu baterii, ładowanie, pozycja biegów), które można schować w kierownicy czy dzięki specjalnemu mocowaniu na ramie zamiast pod mostkiem [w Reacto Team-E podobną funkcję pełni kierownica Vision Metron 5D - red.] Zapewnia to schludny wygląd przodu roweru [...]. 



Więcej elektroniczej zmiany biegów. Prawdopodobnie
 
Właśnie odebraliśmy w road.cc przesyłkę nowej grupy FSA K-Force WE (w najbliższych tygodniach zaprezentujemy jego recenzję, bądźcie czujni). Po opóźnieniach kolejna elektroniczna grupa będzie więc wkrótce dostępna i dołączy do Shimano Di2, Campagnolo EPS i SRAM Red eTap, które są już na rynku.
 
Inną kwestią jest to, czy zobaczymy elektroniczny osprzęt w tańszych rowerach. Podobnie jak istniejące rozwiązania, K-Force WE to rzecz high-endowa. Shimano udoskonaliło swoją Ultegrę, w tym jej wersję Di2, która będzie dostępna w wielu rowerach 2018 [m.in. w modelu Scultura Disc 7000-E - red.]. Shimano 105 wkrótce doczeka się nowej odsłony, ale z tego co wiemy, wersja Di2 tej grupy nie jest planowana [...].

Koła i opony coraz szersze

Jak wszyscy dobrze wiemy, opony od lat stają się coraz szersze. Trend ten rozwija się w 2018. Opony 25 mm wciąż przodują wśród rowerów zorientowanych na osiągi, ale 28-mm opony nie są już niczym nietypowym. Hamulce szczękowe ograniczają szerokość opony, ale hamulce tarczowe zapewniają większy prześwit [...].


Oczywiście, wszystkie nowe rowery gravel/przygodowe/all-road zmieszczą szersze opony.  Na przykład Cube Nuroads jest wyposażony w opony 36 mm i zmieści „gumy” do szerokości 40 mm, z kolei Merida Silex pozwala założyć opony 42 mm na kołach 700c albo 2,25” na kołach 650b. Żeby koła mogły lepiej współpracować z szerszymi oponami, one również stają się szersze [...]".

Wśród najważniejszych trendów road.cc wymienia także rozwój pomiarów mocy oraz "inteligentnych" trenażerów.

Czytaj także
Reacto

Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów): KLIKNIJ.
Nowe Reacto - poezja dla "Szosy" - KLIKNIJ.
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18: KLIKNIJ.
"bikeBoard" przetestował nowe Reacto: KLIKNIJ.
bikeWorld.pl o nowym Reacto: KLIKNIJ.
Zobacz Reacto LTD, specjalny rower z okazji mistrzostw świata: KLIKNIJ.
Poznaj rowery szosowe z kolekcji 2018: KLIKNIJ.

Silex
Nowa Merida Silex - każda droga jest Twoja [video] - KLIKNIJ.
Silex 600 oczarował bikeWorld.pl - KLIKNIJ.
Silex wśród najlepszych modeli gravelowych 2018 [video] - KLIKNIJ.
Poznaj modele Silex z kolekcji 2018 - KLIKNIJ.