Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2017-10-25

Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18

Rowery szosowe Merida zostały uznane za jedne z najlepszych i najszybszych rowerów aero 2017/18. W zestawieniu 15 modeli znalazła się Scultura oraz Reacto. Wyróżnił je road.cc, czołowy szosowy portal świata.

„Najnowsze aerodynamiczne rowery są bardziej opływowe niż kiedykolwiek, a wykorzystane w nich technologie pozwoliły zwiększyć ich komfort” – czytamy na road.cc. Czołowy szosowy portal świata przygotował zestawienie najlepszych i najszybszych rowerów aero 2017/18. Znalazła się w nim Scultura 6000 oraz Reacto (portal nie wskazał konkretnej wersji Reacto – red.]. Poniżej przedstawiamy tłumaczenie werdyktu road.cc.

Scultura 6000


„Merida Scultura 6000 zapewnia właściwe odczucia od pierwszego momentu. Pozycja, jazda, komfort… to jeden z tych rowerów, które dodają ci pewności, by wyciskać z nich tyle, ile jesteś w stanie, bez obaw, że się odgryzą [...]. To świetny rower za dobre pieniądze.
 
W nowej wersji Scultury Merida skupiła się na poprawie komfortu, co zdecydowanie się opłaciło. Dzięki odpowiednim zabiegom w konkretnych punktach ręcznie robionej ramy możliwa była poprawa jej właściwości tłumienia drgań bez poświęcania jej sztywności.
 
Aerodynamika była kolejnym celem Meridy dla nowej Scultury. Firma wykorzystała obliczeniową mechanikę płynów [szczegółowe badanie aerodynamiki modelu dzięki odpowiedniej symulacji komputerowej – red.] i różnego rodzaju testy w tunelu aerodynamicznym. Wykorzystała nawet poruszającego nogami manekina, by odwzorować wpływ pedałującego kolarza na opór powietrza”.

Rower zyskał sławę m.in. dzięki przyznaniu mu tytułu „Najlepszego lekkiego roweru 2016” wg „Cycling Weekly”. Ukazujący się od 1891 roku brytyjski tygodnik jest jednym z najważniejszych rowerowych i kolarskich czasopism świata. W swoim teście przyznał Sculturze 6000 9 punktów na 10 możliwych. Zachęcamy do przeczytania pełnej treści tłumaczenia werdyktu „Cycling Weekly”: Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016".

Poznaj szczegóły Scultury 6000 z kolekcji 2018: KLIKNIJ.
 
Reacto


Merida Reacto ma profile rur ukształtowane zgodnie z wytycznymi NACA [amerykańskiego komitetu doradczego do spraw aeronautyki – red.] dotyczącymi profilu skrzydeł. Tył profilu rur jest ścięty tak, by zachować stabilny przepływ powietrza bez turbulencji. Bardziej niż jakikolwiek inny model, Reacto przypomina kształtem rower do jazdy na czas. Ma aerodynamiczną sztycę, wewnętrzne prowadzenie przewodów i tylny hamulec umieszczony pod dolnymi rurami tylnego widelca. Z kolei przedni hamulec przymocowano do przodu widelca”.
 
Poniżej przedstawiamy dodatkowe informacje portalu road.cc towarzyszące zestawieniu. Odnoszą się one do rowerów aero jako coraz istotniejszej kategorii szosówek.
 
„Dzięki wydłużonym kształtom rur i innym elementom ułatwiającym przechytrzyć wiatr, rowery aero zapewniają mały, ale przydatny wzrost szybkości. Eleganckie kształty sprawiają, że wyróżniają się także wyglądem […].

Poznaj szczegóły premierowej wersji roweru: Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko.
 
W ciągu zaledwie kilku lat modele aero trafiły do głównego rowerowego nurtu. Najnowsze modele zdaniem producentów są szybsze niż kiedykolwiek i nie przypominają już podczas jazdy niewygodnych aerodynamicznych modeli sprzed lat. Rowery te wykorzystują aerodynamiczne elementy rowerów do jazdy na czas. Równoważą przy tym wymogi dotyczące wagi i sztywności, tworząc całość, która, przynajmniej na papierze, sprawia wrażenie idealnego wszechstronnego wyboru. Jadąc z jakąkolwiek przyzwoitą prędkością, większość wysiłku skupia się na pokonaniu oporów powietrza. Zmniejszenie ich oznacza więc, że możesz jechać szybciej albo utrzymywać daną prędkością, oszczędzając siły. Kto by tak nie chciał?



 
Największy wpływ na opory powietrza ma twoje ciało. Zmniejszyć te opory pomoże założenie obcisłego stroju, podobnie jak zrzucenie wagi. Jednak ok. 20% oporów wynika z aerodynamiki roweru. Dla inżynierów i projektantów to wystarczająco dużo, by tworzyć bardziej opływowe szosowe ramy i inne komponenty. Rowery aero szybko przyjęły się w zawodowym peletonie, w którym o zwycięstwie decydują detale i od lat dąży się do tego, by zapewniały one przewagę na trasie. Dążenie do jak najmniejszej wagi było główną siła napędową rozwoju ram. To ona razem ze sztywnością były dwoma najważniejszymi czynnikami wpływającymi na kształt ram. Obecnie większość rowerów jest lekka, wiele z nich waży dużo mniej niż 6,8 kg, czyli mniej niż wartość będąca limitem UCI dla zawodowców. Większość z nich ma także dużą sztywność.
 
Wszystko to sprawiło, że aerodynamika stała się istotna dla producentów […]. Większość z nich testuje swoje rowery w tunelu aerodynamicznym. Mimo to modele aero nie powielają jednego idealnego opływowego kształtu. Różni inżynierowie wybierają różne sposoby na poprawę aerodynamiki. W ich projektach widoczne są jednak wspólne trendy: ścięte profile rur, zintegrowane hamulce i wewnętrzne prowadzenie przewodów”.

Poznaj wszystkie rowery szosowe z kolekcji 2018: KLIKNIJ.