Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2019-01-04

Silex 700 "zaciera granicę między szosą i MTB"

4,5 punktu na 5 otrzymał Silex 700 w teście off-road.cc. "Ten szybki i skory do zabawy rower zaciera granicę między szosą i MTB" - czytamy.


"To najlepszy rower tego rodzaju, na którym jeździłem z dala od asfaltu" - pisał tester off-road.cc o karbonowym Sileksie 9000 [czytaj więcej]. W ostatnim siostrzana wersja popularnego szosowego portalu zamieściła test Sileksa 700. Poniżej przedstawiamy obszerne fragmenty tłumaczenia testu, oryginał można przeczytać TUTAJ.

"Silex 700 plasuje się w górnej części gravelowej kolekcji Meridy. Zapewnia przemyślany zestaw komponentów oraz geometrię, która daje stabilną jazdę. Jego geometria przypomina nieco geometrię rowerów górskich, co przekłada się na znakomite wrażenia z jazdy, na szosie i w terenie. Ten szybki i skory do zabawy rower zaciera granicę między szosą i MTB […].
 
Model ten jest zbudowany z aluminium 6066, które ma nieco lepszą wytrzymałość zmęczeniową niż popularniejszy stop 6061. W ramie nie brakuje wyrafinowanych kształtów – główki ramy i głównych rur – które na pierwszy rzut oka mogą rodzić pytanie: »czy to karbon?«.
 
Ten wygląd uzyskuje się dzięki technikom wygładzania spawów. Rury są potrójnie cieniowane podczas procesu hydroformowania, co zapewnia dobry stosunek wytrzymałości do wagi. Rama jest taka sama jak w modelu 600, który ma napęd 1x. Czarne błyszczące malowanie w połączeniu z jasnoniebieskim daje ciekawy nietypowy wygląd. 


 
Solidna główka ramy trzyma wszystko w zwartej formie i choć może się wydawać zbyt wysoka, tylko zachęca swoją budową do częstszej jazdy w dolnym chwycie. Jest on w Sileksie wygodny i przekłada się na stabilne i szybkie prowadzenie, szczególnie na bardziej wymagającym szutrze, koleinach czy dziurach. Natomiast jazda w górnym chwycie pomagała mi szczególnie na podjazdach, gdy bardziej otwarta pozycja pozwalała lepiej oddychać.
 
Tylne rury w rowerze są spłaszczone i mają kształt, który ma redukować wibracje […]. Wrażenia z jazdy były dobre  – zrównoważone i bez zaskoczeń […]. Sztywne osie w kołach Fulcrum zapewniają dodatkową stabilność i zwartość ramy.
 
Mimo opon 35c Maxxisa w rowerze nadal jest mnóstwo prześwitu. Możesz założyć większy rozmiar czy inny bieżnik na trudniejszy teren i lepszą amortyzację. Opony Maxxis Razzo wydawały się początkowo dość niepozorne, ale dobrze służyły nam przez cały okres testów, bez żadnych przebić.



Pełna grupa Ultegra działała bez zarzutu, zarówno jeśli chodzi o płynną zmianę biegów, jak i godne zaufania hamulce. Nie będę rozpisywał się o pozostałych komponentach – są produkcji Meridy i zdecydowanie można na nich polegać. Kierownica mogłaby być odrobinę szersza dla jeszcze większej stabilności, ale nie jest to żaden wielki problem. Wewnętrznie prowadzone przewody są odpowiednio zaciśnięte, dzięki czemu nie obijają się o ramę podczas jazdy.
 
Wysoka główka ramy, a tym samym wysoka pozycja na rowerze, sprawiają, że nie są potrzebne tak lubiane przez wielu podkładki. Bez nich rower wygląda też dużo lepiej. […] Krótki mostek i kompaktowe chwytów kierownicy dobrze pasują do ramy [...].
 
Widelec w Sileksie prezentuje się wyjątkowo. Pełny karbon, mnóstwo materiału, na swoich ramionach ma nawet punkty mocowań. Z 12-mm sztywną osią zapewnia świetne prowadzenie, dobrze tłumi też mniejsze wibracje. Nie brakuje również mocowań na błotniki […]

Obejrzyj Meridę Silex w akcji



Od pierwszego wpięcia się w pedały na Sileksie jechało się świetnie. Uczucie to stawało się jeszcze lepsze, gdy zjeżdżałem w dolnym chwycie. Długa górna rura sprawia, że nieznacznymi ruchami można mocno manewrować rowerem, który nie zachowuje się przy tym nerwowo […].
 
Kiedy wstawałem z siodełka na szosowych podjazdach, wspinało mi się dobrze. Jak na szerokie opony było zaskakująco żwawo, w czym pomagał ich gładki środek. Na podjazdach w terenie pewności dodawały klocki po bokach, ale na duże błoto będą one niewystarczające. Na szybkich singletrackach z zakrętami czy szutrowych ścieżkach rower czuje się bardzo dobrze […].
 
Podoba mi się myślenie Meridy o geometrii. Nie bała się wcielić w życie swoich idei o tym, jaki może być rower gravelowy czy nawet bardziej o tym, jak jeden rower może robić wiele rzeczy dobrze. Mówienie, że to sprawny rower, który daje frajdę, to mało. Ten rower świetnie poradzi sobie na szutrze i łagodniejszych nawierzchniach w terenie. Zapewni też dobrą zabawę na ścieżkach, na których geometria roweru zachęca do pokonywania ograniczeń.

Oceny
Ogólna 4,5/5
Jakość 5/5
Jazda 5/5
Wartość 5/5
 
Co jest dobre
+ Dobrze przemyślana odpowiednia geometria
+ Właściwa budowa i komponenty

Co nie jest dobre?
- Niewiele
 
Kup, jeśli…
…chcesz mieć dobrze jeżdżący rower gravelowy i przygodowy".

***
Poznaj szczegóły Meridy Silex 700 - KLIKNIJ.

Czytaj także
Nowa Merida Silex - każda droga jest Twoja [video]
Silex w Maroku - jak sprawdził się na wyprawie? [video]
Silex 600 - "prawdziwa petarda" [video]
"To dla mnie idealny rower". Wywiad z projektantem Meridy Silex [video]
Silex 200 - alternatywa dla wygodnych szosówek wg road.cc
Silex - idealny rower gravelowy wg off-road.cc
Silex i Reacto z nagrodą Taiwan Excellence 2018
Silex - "wschodząca gwiazda gravelowego świata?"
Silex 600 oczarował bikeWorld.pl - KLIKNIJ
Silex wśród najlepszych modeli gravelowych 2018 [video]