Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2016-04-13

One-Twenty XT-Edition z dobrą oceną w teście "MBR"

8 punktów na 10 możliwych otrzymała Merida One-Twenty XT-Edition w teście „Mountain Bike Rider”, czołowego brytyjskiego czasopisma MTB. „One-Twenty naprawdę nas zaskoczył. Wyposażony w zwarte i żwawe zawieszenie, bucha energią”, "jakość i design ramy są imponujące" – czytamy w teście.



Poniżej prezentujemy tłumaczenie testu Meridy One-Twenty XT-Edition, który ukazał się w majowym wydaniu „Mountain Bike Ride”, czołowego brytyjskiego czasopisma MTB.
 
Merida została założona przez tajwańskiego inżyniera, który chciał pozbawić piętna naklejkę „made in Taiwan”. Ponad 40 lat od tego wydarzenia ta mała wyspa leżąca na Pacyfiku jest znana jako światowy lider w produkcji rowerów, z Meridą na pierwszym planie. Ma to odzwierciedlenie w jakości ramy One-Twenty. Jest ona potrójnie cieniowana i miejscami podwójnie spawana dla uzyskania gładkich linii. Rama została także wyposażona w kuty łącznik rocker link i kute haki dla wzmocnienia jej i uzyskania większej sztywności.

Projekt zawieszenia to typowy model jednozawiasowy […].  Dolne mocowanie dampera jest przyczepione do przedłużenia wahacza i pływa pomiędzy oboma punktami zaczepienia. Dzięki temu stopień ucisku jest regulowany z obu stron i pozwala na zastosowanie lżejszego przedniego trójkąta, ponieważ rury nie muszą wspomagać sił powodowanych przez damper. Całe inżynieryjne know-how Meridy można odczuć w dynamicznej ramie, która dobrze reaguje zarówno na nagłe zmiany kierunku jazdy, jak i przyspieszenia.

Zawieszenie

Robiąc świetny użytek z najnowszej technologii Fox EVOL, 120-mm tylne zawieszenie przewyższa pozostałe w tym teście. Damper nie ma drogiego złotego wykończenia Kashima, ale ma za to sprytnie zaprojektowaną komorę powietrzną, z większą negatywną sprężyną. Dzięki temu zawieszenie jest czulsze od początku skoku, a na drobnych nierównościach jedzie się jak po maśle. Taka czułość jest wspomagana przez nowy system Dual Piston, który zapewnia fantastyczne tłumienie nierówności nawet podczas największych uderzeń […].

Komponenty

[…] Kute i puste w środku ramiona korby są pod stopą supersztywne, a w połączeniu z kasetą 11-40 z tyłu i 26-zębową małą tarczą z przodu można zdobywać nawet najbardziej strome podjazdy […].

Jazda

Po nieco bezbarwnej pierwszej jeździe zmieniliśmy fabryczny mostek i kierownicę na szerszy i krótszy zestaw i Merida od razu się ożywiła. Tylne zawieszenie jest naprawdę imponujące, rower chętnie przedziera się przez okropne skalne sekcje i naprawdę płonie, gdy jedzie się nim dynamicznie i agresywnie. Wjeżdżanie w takim stylu w zakręty i wychodzenie z nich, a także zjeżdżanie ścieżkami to był prawdziwy odlot. Decyzja Meridy, by zastosować przedni widelec o skoku 130 mm, była strzałem w dziesiątkę, ponieważ jest on bardzo aktywny oraz idealnie progresywny […]. Najlepsze jest to, że widelec nie zapada się zbędnie podczas ostrych sprintów pod górę czy mocnego kręcenia na singletrackach, mimo płynności i efektywności tylnego zawieszenia w ciężkim terenie.

Werdykt

Biorąc pod uwagę bogatą przeszłość Meridy w wyścigach XC i blokadę amortyzatora w widelcu RockShox, spodziewaliśmy się mało ciekawej jazdy, ale One-Twenty XT-Edition naprawdę nas zaskoczył. Wyposażony w zwarte i żwawe zawieszenie, bucha energią. Rower premiuje chęci do zabawy, uwielbia zjazdy, a jego imponujące tylne zawieszenie przeczy zaledwie 120-mm skokowi.

Rower jest lekki i efektywny podczas pedałowania, nie dostarcza jednak zabójczej prędkości na łagodniejszych ścieżkach. Niektóre komponenty One-Twenty są bardzo wartościowe, ale Merida powinna poprawić równowagę między przednim i tylnym zawieszeniem, żeby stworzyć prawdziwie wyjątkowy zestaw.

Ocena: 8
 
Zalety

Zwarta i responsywna rama oraz znakomite tylne zawieszenie Fox. Najlepszy napęd w teście.
 
Dodatkowe informacje

- pierwszorzędny napęd Shimano 2x11 XT oferuje bardzo szeroki zakres biegów,
- lubisz jeździć bez plecaka? Merida w standardzie zapewnia koszyk bidonu,
- projekt pływającego zawieszenia zapewnia 120-mm kontrolowanego skoku,
- przedni widelec RockShox Sektor jest wyposażony w blokadę na kierownicy,
- Fox EVOL na nierównościach pozwala jechać jak po maśle,
- jakość i design ramy są imponujące w tym przedziale cenowym.

***
Zachęcamy do zapoznania się ze specyfikacją i geometrią One-Twenty XT-Edition, a także zastosowanymi w rowerze technologiami (kliknij).

Rower można przetestować, biorąc udział w testach Meridy. Więcej informacji: www.rowerymerida.pl/testy.