Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2016-08-31

Ninety-Six XT chwalony przez Flow MTB

„Merida Ninety-Six XT to rower, którym trzeba się ekscytować” – pisze Flow Mountain Bike, czołowy australijski portal MTB. „Geometria, kokpit i koła roweru świetnie nadają się do codziennej jazdy – zarówno po ścieżkach, jak i do cross country” – czytamy w bardzo pochlebnym teście.


Poniżej prezentujemy tłumaczenie testu Meridy Ninety-Six XT, który ukazał się na flowmountainbike.com. Czołowy australijski portal MTB chwali model, który w czarnym matowym malowaniu znajdzie się w kolekcji 2017 Merida Polska.
 
"Niech was nie zmylą maskujące barwy, nowa Merida Ninety-Six XT to rower cross country, którym trzeba się ekscytować. Nowa Merida nie tylko wygląda lepiej od swoich poprzedników, zapewnia także przyjaźniejszą konstrukcję, która ucieszy każdego – od zatwardziałego uczestnika maratonów i wielbiciela krótkich tras aż po miłośnika ścieżek. Dlaczego mimo niepozornych barw ten rower tak bardzo się wyróżnia?

Nasz testowy Ninety-Six XT plasuje się w środku stawki wszystkich modeli tego roweru […]. Więcej informacji na temat high-endowego ścigacza Ninety-Six Team znajdziecie tutaj: Flow’s First Bite: Merida Ninety-Six Team.
 
Rama

Dzięki zupełnie nowej ramie na 2016 r. […] Merida Ninety-Six XT jest lekka i schludna. Nowe modele Ninety-Six będą dostępne zarówno z kołami 27,5”, jak i 29”, co pozwoli niższym zawodnikom wykorzystywać mniejsze koło z małymi rozmiarami ramy, z kolei wyżsi zawodnicy będą mieli do dyspozycji koła 29” w średnich i większych rozmiarach.
 
Zawieszenie roweru ma skok 100 mm z przodu i z tyłu, to standardowa wartość dla poważnych rowerów cross country z wyścigowym zacięciem. Rezygnując z pionowych łączników rocker link stosowanych w modelach z ostatnich lat, Merida zdecydowała się na ustawienie dużo lepsze estetycznie, czyli model jednozawiasowy z pośredniczącą dźwignią „swing link”. Merida uważa, że to najbardziej optymalne rozwiązanie zarówno pod względem oszczędności wagi, jak i pracy dampera. Jeśli połączymy to z pięknym czarnym matowym wykończeniem, krótką główką ramy i wewnętrznym prowadzeniem przewodów, otrzymamy jeden z najlepiej wyglądających rowerów Merida, jaki dotąd widzieliśmy.
 
Kinematyka nowego zawieszenia ramy jest dużo bardziej odpowiednia dla zestawu 1x11, biorąc pod uwagę pozycję głównego zawiasu w stosunku do zębatki, mimo to model XT jest wyposażony w napęd 2x11. 720-mm kierownica, hamulce Shimano Deore, a także napęd 2x11 sprawiają, że Ninety-Six łatwo dostosuje się zarówno do wymagań miłośników ścieżek, jak i wyścigów.
 
Merida zastosowała przednią przerzutkę w systemie direct mount, dzięki czemu mogła skrócić dolne rury tylnego widelca i poprowadzić przewody prosto do dolnej rury, zamiast do rury podsiodłowej, co daje możliwość zamontowania regulowanej sztycy.
 
Wewnętrzne prowadzenie przewodów bywa nieprzemyślane. Właśnie dlatego Merida ciężko pracowała, by w jej wykonaniu było ono spójne, bardzo funkcjonalne i schludne. Sprytne zaciski przy każdym wejściu i wyjściu przewodów zapobiegają ich przemieszczaniu i obijaniu się. Wloty przewodów są wymienne, dzięki czemu całość jest dostosowana do osprzętu Di2, jeśli chcielibyście podrasować swój napęd. Kolejnym świetnym rozwiązaniem jest duże wyjście przewodów pod suportem, co czyni ich obsługę bezproblemową we wszystkich modelach Ninety-Six.

Pozostałe staranne elementy ramy obejmują tylną oś thru-axle 142x12 mm, duże łożyska i śruby wahacza, wydatnie zwiększające sztywność tyłu, a także schludne wewnętrznie umiejscowione mocowanie tylnego hamulca, które dobrze pasuje między górnymi a dolnymi rurami tylnego widelca.
 
Komponenty
 
Jak sama nazwa wskazuje, sporo w tym rowerze części spod znaku Shimano XT, włączając w to napęd i piasty. Dwie tarcze z przodu zapewniają spory wybór biegów, jednak bardziej skłanialibyśmy się ku napędowi 1x11.
Karbonowa sztyca dodaje całemu zestawowi nieco klasy, a długi mostek i kierownica bez gięcia to ukłon w stronę zawodników cross country.
 
Zawieszenie: Fox po obu stronach to dość dobry wybór w tej półce cenowej, płynna i elastyczna praca w pełni wykorzystuje 100-mm skok.
[…]
Koła: Jeśli planujesz ulepszyć swój sprzęt, możesz zacząć od kół. Nowy zestaw karbonowych obręczy i najwyższej klasy piast znacznie zwiększyłby sztywność i wytrzymałość całości […].
 
Zdalna blokada: Blokada to konieczność dla wielu zawodników cross country, którzy oczekują maksymalnej efektywności w drodze po następnego KOM-a. Ninety-Six jest wyposażony w trzystopniową zdalną blokadę, która obsługuje przedni widelec i tylny damper za pomocą dwóch osobnych przewodów i rozgałęźnika. […] To rozwiązanie okazało się bardzo funkcjonalne, gdy tylko potrzebna była wysoka prędkość, a także na podjazdach. Amortyzator Fox Float DPS świetnie reaguje na blokadę – zapewniając wyjątkową sztywność, gdy zależy ci tylko na wykorzystaniu maksymalnej mocy.



Zdjęcie przedstawia Meridę Ninety-Six w wersji Team

Jazda
 
“Komfort” to określenie, które przychodzi na myśl, opisując nową Meridę. Komfortowe piankowe chwyty, mięciutkie zawieszenie Fox i wybaczające wiele siodełko skłonią do wykonania efektownego „whipa” XC. Ciężkie treningowe dni, długie maratony czy harówka na wielu rundach wyścigu to chleb powszedni dla tego roweru, który jest dużo wygodniejszy niż hardtail.

Testowaliśmy Ninety-Six XT na wielu różnych szlakach – od leśnych singletracków, po piaszczyste i trawiaste trasy. Platforma zawieszenia nowego roweru okazała się na szlaku bardzo zrównoważona i zapewniała poczucie efektywności. Dzięki temu można liczyć na całkiem kontrolowaną jazdę, nawet przy wysokiej prędkości. Szeroka kierownica pozwala przyjemnie prowadzić naszego rumaka w zakrętach i na trudnych technicznie odcinkach, dodając przy tym więcej pewności niż zwykle w przypadku wyścigowych maszyn.
 
Długość dolnych rur tylnego trójkąta jest zdecydowanie właściwa dla roweru tej kategorii – to zaledwie 435 mm. Tak krótki tył pozwala Meridzie Ninety-Six XT na komfortowe zachowanie w zakrętach i zapewnia jej dobre zjazdowe zdolności. To właśnie krótki i łatwy do manewrowania rower 29” w pełni wykorzystuje ten rozmiar kół bez negatywnego wpływu na zwinność przy mniejszych prędkościach. Gdy wstajesz z siodełka na podjazdach, pozycja jest idealna. Merida ma w swoim rodowodzie poważne ściganie się i to oczywiste, że wie, jak zaprojektować geometrię wyścigowego roweru. Ninety-Six wspina się mocno i efektywnie […].
 
Werdykt
 
Dla kogoś, kto nie zamierza się ciągle ścigać, Ninety-Six XT będzie świetnym rowerem ścieżkowym.  Jego geometria, kokpit i koła świetnie nadają się do codziennej jazdy – zarówno po ścieżkach, jak i do cross country, każdemu zapewniając właściwy zakres biegów, przyczepność i odpowiednią kontrolę.

Dzięki wielu nowym rozwiązaniom i stworzeniu ramy, która stawia czoła najlepszym, Merida może się mierzyć z najpopularniejszymi rowerami XC. Także dzięki komponentom z dużym potencjałem Ninety-Six XT to jest bardzo udany i zdecydowanie warto poważnie rozważyć jego zakup – bądź na trasę wyścigu, bądź na lokalne ścieżki".
 
Wybrane dodatkowe informacje z testu

„Uciecha dla każdego zawodnika XC – szybki karbonowy 29er ze świetnym zawieszeniem”.

„Pewność przy wysokiej prędkości, szczególnie na trasie wyścigu”.

"Uniwersalny rower cross country".

„Strome podjazdy i otwarte ścieżki to mocna strona Meridy, klasycznego maratonowego ścigacza”.

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami modelu Ninety-Six XT, który znalazł się w kolekcji 2016 Merida Polska w czerwonym malowaniu (kliknij).

Ninety-Six - legenda powraca! - artykuł o szczegółach konstrukcji nowej wersji znanego roweru, z wypowiedziami jego projektantów.