AKTUALNOŚCI
2018-07-10
Scultura 5000 - "prawdziwa kozica"
"Cała kompozycja jest spójna i sprawdzi się na amatorskich wyścigach na południu Polski" - pisze "bikeBoard" o Sculturze 5000. Magazyn chwali ją m.in. za wysoki komfort i napęd, nazywa "górską kozicą" i przyznaje 4,8 punktu ogólnej oceny.

"Prawdziwa kozica o łagodnym usposobieniu" - pisze Kucha Chryczyk z "bikeBoardu" o Sculturze 5000. Test roweru ukazał się w lipcowym wydaniu magazynu. Poniżej prezentujemy jego obszerne fragmenty.
"Wrażenia z jazdy
[...] Pozycja na testowanym rowerze jest nieco bardziej zrelaksowana, ponieważ oprócz wyższej główki standardowo dodawany jest 20-mm dekiel sterów. Mimo to pozycja jest dość efektywna i na tyle wyciągnięta, że na płaskich odcinkach pozwala mocno przycisnąć, co będzie skutkowało wysoką średnią. Tym bardziej, że zastosowana kierownica ma małą głębokość, więc przejście z górnego chwytu w dolny nie wymaga przesadnej gibkości, a co za tym idzie, można dłużej utrzymywać niską pozycję. Scultura to typowy rower do jazdy po górach i na podjazdach rzeczywiście spisuje się dobrze. Przesunięty do przodu środek ciężkości sprawia (mimo sztycy z offsetem), że nie tylko łatwo jest uzyskać wysoką kadencję, co jest sporą zaletą dla filigranowych górali, ale stanowi to też zachętę do wstania z siodła i podkręcania tempa [...].
Obejrzyj Sculturę 5000 w akcji
Choć geometria nie jest aż tak agresywna jak u topowego odpowiednika, na krętych asfaltach wijących się w dół Merida spisuje się wystarczająco dobrze. Nie utrudnia pokonywania ciasnych agrafek, chyba że zamierzasz naprawdę ryzykować na zjazdach. Wówczas rower z krótszym tyłem, większą wartością kąta główki i niżej usytuowanym kokpitem będzie szybszy. Przy wysokich prędkościach zachowuje się przewidywalnie, nawet kiedy przekraczamy 60 km/h. Na nierównościach rama bardzo dobrze tłumi drgania wspomagana przez węglową sztycę i siodło z bardzo grubą i miękką wyściółką, przez co jazda po nierównym asfalcie nie stanowi problemu. Wspomniane siodło naszym zdaniem jest nawet zbyt miękkie, w rowerze sportowym spodziewałem się nieco twardszej wyściółki.
aa.jpg)
Geometria
Testowana wersja ma nieco łagodniejszą geometrię od topowej Scultury. Ma dłuższy o 8 m tylny trójkąt, większą o 0,5° wartość kąta główki, wyższą o 10 mm główkę oraz dłuższą o 13 mm bazę kół. Mimo to Scultura 5000 jest wystarczająco zwinna, żeby jeździć szybko po zakrętach i płynnie prowadzić się w łagodnych łukach przy zachowaniu stabilności przy wysokich prędkościach. Nieco większy kąt pleców wywołany wyższą główką (150 mm) i wysokim na 20 mm dekielkiem sterów nie demoralizuje sportowca […].
Osprzęt
Pozytywnie zaskoczyła nas kultura pracy napędu. Jest on bardzo precyzyjny i zmienia biegi bez zająknięcia, nawet pod sporym obciążeniem. Jeśli puryści będą krzywić się na znacznie niższej klasy korbę, my podkreślimy jej marginalny wpływ na działanie całego układu. Uniwersalna kaseta 11/28 ma odpowiedni zakres, by wspinać się pod strome wzniesienia, ale jeśli ktoś zamierza się ścigać, lepsza byłaby korba z rozstawem 52/36 z. Podobnie hamulce, ich klasa jest niska, ale działają świetnie, mają sporą moc i łatwo je wyczuć, dzięki czemu można nieco opóźnić hamowanie. Opony o sporym balonie również umożliwiają agresywną jazdę, bardzo dobrze trzymają w zakrętach i wpływają na poczucie bezpieczeństwa. Wygodna dla nas okazała się kierownica. Ma małą głębokość, dzięki czemu łatwo przejść z górnego na dolny chwyt i jazda w pozycji aero nie jest męcząca […].

Oceny
Budowa – 4,5
Prowadzenie – 5
Amortyzacja – 5
Ocena ogólna – 4,8
+ działanie napędu
+ wysoki komfort
- niepasujące siodło
- lekka nadwaga
Podsumowanie
Scultura 5000 jest szosówką w góry. Oceniając budowę doceniliśmy świetnie działający napęd, jednak wypunktowaliśmy niższej klasy korbę, nie pasujące siodło i lekką nadwagę. Ocena za prowadzenie jest wynikiem kompromisu pomiędzy geometrią pro i oczekiwaniem amatorów. Tu Merida spisała się bardzo dobrze. Dużym plusem jest komfort. Rama dobrze tłumi i wspomagana jest węglową sztycą. Dzięki temu cała kompozycja jest spójna i sprawdzi się na amatorskich wyścigach na południu Polski".
***
Sprawdź szczegóły Scultury 5000 - KLIKNIJ
Poznaj wszystkie rowery szosowe z kolekcji 2018: KLIKNIJ
Czytaj także
Nowa Scultura: lekkość, komfort i aerodynamika [video]
Dlaczego warto mieć szosówkę? Legenda MTB radzi
Scultura 5000 chwalona przez BikeRadar
Scultura 300 wśród najlepszych rowerów z Tiagrą
Nowa Scultura Nibalego - zobacz szczegóły
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Scultura 300 wśród najlepszych szosówek poniżej 1000 funtów
Scultura Bahrain-Merida - zobacz szczegóły [video]
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18
Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016" wg "Cycling Weekly"
W protezie na rowerze - Kamil jedzie na Sculturze 5000 z Lublina do Rzymu, by pomóc innym

"Prawdziwa kozica o łagodnym usposobieniu" - pisze Kucha Chryczyk z "bikeBoardu" o Sculturze 5000. Test roweru ukazał się w lipcowym wydaniu magazynu. Poniżej prezentujemy jego obszerne fragmenty.
"Wrażenia z jazdy
[...] Pozycja na testowanym rowerze jest nieco bardziej zrelaksowana, ponieważ oprócz wyższej główki standardowo dodawany jest 20-mm dekiel sterów. Mimo to pozycja jest dość efektywna i na tyle wyciągnięta, że na płaskich odcinkach pozwala mocno przycisnąć, co będzie skutkowało wysoką średnią. Tym bardziej, że zastosowana kierownica ma małą głębokość, więc przejście z górnego chwytu w dolny nie wymaga przesadnej gibkości, a co za tym idzie, można dłużej utrzymywać niską pozycję. Scultura to typowy rower do jazdy po górach i na podjazdach rzeczywiście spisuje się dobrze. Przesunięty do przodu środek ciężkości sprawia (mimo sztycy z offsetem), że nie tylko łatwo jest uzyskać wysoką kadencję, co jest sporą zaletą dla filigranowych górali, ale stanowi to też zachętę do wstania z siodła i podkręcania tempa [...].
Obejrzyj Sculturę 5000 w akcji
Choć geometria nie jest aż tak agresywna jak u topowego odpowiednika, na krętych asfaltach wijących się w dół Merida spisuje się wystarczająco dobrze. Nie utrudnia pokonywania ciasnych agrafek, chyba że zamierzasz naprawdę ryzykować na zjazdach. Wówczas rower z krótszym tyłem, większą wartością kąta główki i niżej usytuowanym kokpitem będzie szybszy. Przy wysokich prędkościach zachowuje się przewidywalnie, nawet kiedy przekraczamy 60 km/h. Na nierównościach rama bardzo dobrze tłumi drgania wspomagana przez węglową sztycę i siodło z bardzo grubą i miękką wyściółką, przez co jazda po nierównym asfalcie nie stanowi problemu. Wspomniane siodło naszym zdaniem jest nawet zbyt miękkie, w rowerze sportowym spodziewałem się nieco twardszej wyściółki.
aa.jpg)
Geometria
Testowana wersja ma nieco łagodniejszą geometrię od topowej Scultury. Ma dłuższy o 8 m tylny trójkąt, większą o 0,5° wartość kąta główki, wyższą o 10 mm główkę oraz dłuższą o 13 mm bazę kół. Mimo to Scultura 5000 jest wystarczająco zwinna, żeby jeździć szybko po zakrętach i płynnie prowadzić się w łagodnych łukach przy zachowaniu stabilności przy wysokich prędkościach. Nieco większy kąt pleców wywołany wyższą główką (150 mm) i wysokim na 20 mm dekielkiem sterów nie demoralizuje sportowca […].
Osprzęt
Pozytywnie zaskoczyła nas kultura pracy napędu. Jest on bardzo precyzyjny i zmienia biegi bez zająknięcia, nawet pod sporym obciążeniem. Jeśli puryści będą krzywić się na znacznie niższej klasy korbę, my podkreślimy jej marginalny wpływ na działanie całego układu. Uniwersalna kaseta 11/28 ma odpowiedni zakres, by wspinać się pod strome wzniesienia, ale jeśli ktoś zamierza się ścigać, lepsza byłaby korba z rozstawem 52/36 z. Podobnie hamulce, ich klasa jest niska, ale działają świetnie, mają sporą moc i łatwo je wyczuć, dzięki czemu można nieco opóźnić hamowanie. Opony o sporym balonie również umożliwiają agresywną jazdę, bardzo dobrze trzymają w zakrętach i wpływają na poczucie bezpieczeństwa. Wygodna dla nas okazała się kierownica. Ma małą głębokość, dzięki czemu łatwo przejść z górnego na dolny chwyt i jazda w pozycji aero nie jest męcząca […].

Oceny
Budowa – 4,5
Prowadzenie – 5
Amortyzacja – 5
Ocena ogólna – 4,8
+ działanie napędu
+ wysoki komfort
- niepasujące siodło
- lekka nadwaga
Podsumowanie
Scultura 5000 jest szosówką w góry. Oceniając budowę doceniliśmy świetnie działający napęd, jednak wypunktowaliśmy niższej klasy korbę, nie pasujące siodło i lekką nadwagę. Ocena za prowadzenie jest wynikiem kompromisu pomiędzy geometrią pro i oczekiwaniem amatorów. Tu Merida spisała się bardzo dobrze. Dużym plusem jest komfort. Rama dobrze tłumi i wspomagana jest węglową sztycą. Dzięki temu cała kompozycja jest spójna i sprawdzi się na amatorskich wyścigach na południu Polski".
***
Sprawdź szczegóły Scultury 5000 - KLIKNIJ
Poznaj wszystkie rowery szosowe z kolekcji 2018: KLIKNIJ
Czytaj także
Nowa Scultura: lekkość, komfort i aerodynamika [video]
Dlaczego warto mieć szosówkę? Legenda MTB radzi
Scultura 5000 chwalona przez BikeRadar
Scultura 300 wśród najlepszych rowerów z Tiagrą
Nowa Scultura Nibalego - zobacz szczegóły
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Scultura 300 wśród najlepszych szosówek poniżej 1000 funtów
Scultura Bahrain-Merida - zobacz szczegóły [video]
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18
Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016" wg "Cycling Weekly"
W protezie na rowerze - Kamil jedzie na Sculturze 5000 z Lublina do Rzymu, by pomóc innym
Najnowsze