Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2018-01-04

Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko

Rowery Merida znalazły się w ścisłej czołówce plebiscytu "Superrowery 2017/18" road.cc, jednego z najważniejszych szosowych portali świata. Na 3. miejscu uplasowało się Reacto Team-E, 5. w zestawieniu jest Scultura 7000-E. W osobnych testach portalu każdy z tych rowerów uzyskał 4 i pół gwiazdki na 5 możliwych.


"W ciągu ostatniego roku przetestowaliśmy na road.cc wiele czołowych superrowerów świata. To najnowocześniejsze maszyny, które nie są tanie. Nadszedł czas, by wybrać najlepsze z nich" - czytamy na road.cc, jednym z czołowych szosowych portali świata. Poniżej przedstawiamy tłumaczenie zestawienia, w którym 3. miejsce zajęło Reacto Disc Team-E, 5. była Scultura 7000-E z kolekcji 2017.
 
"Jak układaliśmy naszą listę? Każdy rower musiał spełniać te kryteria:
1. Musiał być przetestowany na road.cc w ciągu ostatniego roku […].
2. Musiał kosztować powyżej 3500 funtów [cena w Wielkiej Brytanii – red.] […].
 
To jednak tylko początek historii. Każdy rower z naszej listy oczarował nas swoimi osiągami znacznie przekraczającymi standardy. Poszukiwaliśmy także innowacji technicznych i pomysłowych elementów designu, które poprawiają osiągi. Nie szukaliśmy jednak sztuki dla sztuki, liczyła się jazda. Wszystkie rowery z naszej czołowej »10« miały to coś ekstra. Mnóstwo rowerów działa sprawnie, wiele radzi sobie dobrze, ale te z naszej listy przekraczają te kategorie. Każdy z nich zachwyca na drodze […]. Podsumowując, to zestawienie high-endowych rowerów, które zachwyciły nas najbardziej w ostatnim roku, bez zwracania uwagi na ich cenę […]. 

5. Merida Scultura 7000-E



Merida Scultura 7000-E jest lekkim i żwawym rowerem wyścigowym, który łączy w sobie wysoką sztywność ramy i mnóstwo komfortu. Merida chwali się także aerodynamiką roweru. Powiedzieliśmy to już wcześniej i powtórzymy to: jako marka szosowa, Merida jest niedoceniona w Wielkiej Brytanii. Rowery Merida, które testowaliśmy na road.cc, niemal zawsze robiły na nas bardzo dobre wrażenie. Scultura to jeden z najlepszych z nich.
 
Od razu daje się odczuć, że Scultura dobrze przyspiesza i podjeżdża. Nasz model testowy w rozmiarze 56 cm, wyposażony w grupę Shimano Ultegra Di2 i koła DT Swiss R23 Spline, waży 7,3 kg. Gdy pokonujesz podjazdy na siedząco, Scultura wspina się bez żadnych grymasów i masz wrażenie, że ciągnie cię w górę zamiast ściągać w dół. Gdy wstajesz z siodełka, w suporcie nie uświadczysz wielu bocznych ruchów. Korba Shimano Ultegra ma oś 24 mm, a wszystko w ryzach trzyma masywna dolna rura.


Podobnie jest z przodu. W najnowszej odsłonie Scultury Merida zastosowała rurę sterową z łożyskiem 1 ¼" na dole zamiast 1 ½" [rama CF4 – red.], by nieco zmniejszyć jej powierzchnię czołową. Mimo to wciąż zapewnia bardzo solidne odczucia, gdy stajesz na pedałach i zaczynasz rzucać kierownicą. Prowadzenie Scultury jest bezpośrednie i szybkie, ale nigdy nerwowe. Rower szybko reaguje, jest dobrze wyważony i zwiększa pewność, niezależnie od tego, czy torujesz sobie drogę w peletonie, czy wchodzisz w ciasny zakręt. Jeśli zabierzesz Sculturę na długi zjazd, poczujesz czystą przyjemność.


 
Merida uważa, że brak mostka łączącego górne rury tylnego widelca zwiększa ich elastyczność, zapewnia ją także technologia Bio Fiber Dampong Compound. Sprowadza się ona do warstwy lnianego biowłókna wplecionego w strukturę karbonu, by pochłaniać drgania wysokiej częstotliwości. Nie jesteśmy w stanie stwierdzić, jak bardzo każde z tych rozwiązań wpływa na jazdę, ale możemy stwierdzić, że Scultura nie rozłupie Cię na kawałki na słabej jakości nawierzchniach.

Merida Scultura 7000 jest lekka, ale nie kosztem sztywności ramy, dobrze reaguje, gdy generujesz sporo watów, a jakość jazdy nią jest wysoka. Do ścigania założyłbyś prawdopodobnie jakieś bardziej high-endowe koła, ale nawet w standardowym wyposażeniu to doskonały rower wyścigowy zorientowany na osiągi.
 
Dlaczego znalazł się w zestawieniu?
To lekka i efektywna szosówka, która szybko reaguje i zapewnia znakomitą jakość jazdy.
 
Czytaj także
Szczegółowy test Scultury 7000-E na road.cc - 4,5 gwiazdki na 5 możliwych


3. Merida Reacto Disc Team-E


Nowa Merida Reacto Disc Team-E to szybki rower aero. Dobrze reaguje, zapewnia wiele komfortu i, dzięki hamulcom tarczowym, gotowość do jazdy w każdych warunkach. Ten rower to prawdziwy majstersztyk. 

Profile NACA Fastback widać we wszystkich rurach Reacto oprócz rury górnej i górnymi rurami tylnego trójkąta. Merida odchudziła kształty rur i obniżyła połączenie rury podsiodłowej z górnymi rurami tylnego trójkąta. Obecnie znajdują się one bliżej tylnego koła i mają większe zewnętrzne zagięcie w dolnej części. Merida wprowadziła także jednoczęściowy kokpit Vision Metron 5D ze zintegrowaną kierownicą i mostkiem. Główka ramy i górna rura zostały wyrzeźbione, by jak najlepiej współgrać z tym kokpitem i jego specyficznymi podkładkami sterów.


 
Według Meridy efektywność aerodynamiczna nowego Reacto jest lepsza od poprzednika o ok. 8 watów przy prędkości 45 km/h, czyli ok. 5%. Zgodnie z badaniami marki, różnica w aerodynamice między klasyczną wersją nowego Reacto a wersją z hamulcami tarczowymi wynosi mniej niż 1 wat (przy 45 km/h). Można poczuć, że nowe Reacto jest równie sztywne jak wcześniejsza wersja […]. Widelec zachowuje się stabilnie i precyzyjnie, nawet gdy ostro wchodzisz w szybki zakręt. Rower zapewnia solidne odczucia. Reacto jest szybkie od samego startu, pięknie reaguje na gwałtowny wysiłek, gdy próbujesz odjechać reszcie stawki, skasować odjazd czy po prostu »siąść na koło« kogoś, kto mocno pracuje.


 
Merida Reacto Disc Team-E to znakomity rower na zawodowym poziomie. Zaprojektowany dla aerodynamicznej efektywności, szybko reaguje, jest komfortowy i ma świetną specyfikację. Może niezbyt wielu będzie gotowe wydać 9500 funtów [cena roweru w Wielkiej Brytanii – red.], ale bardziej przystępne cenowo wersje również prezentują się bardzo atrakcyjnie.
 
Dlaczego znalazł się w zestawieniu?
Aerodynamiczny, żywo reagujący i komfortowy – to superrower dla wszystkich spragnionych szybkości". 

Czytaj także
Szczegółowy test Reacto Disc Team-E na road.cc - 4,5 gwiazdki na 5 możliwych
Cyclingnews przedstawia rower Colbrellego na sezon 2018: KLIKNIJ.
Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów): KLIKNIJ.
Reacto jednym z najpiękniejszych rowerów 2017 [video]KLIKNIJ.
Nowe Reacto - poezja dla "Szosy": KLIKNIJ.
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18: KLIKNIJ.
"bikeBoard" przetestował nowe Reacto: KLIKNIJ.
bikeWorld.pl o nowym Reacto: KLIKNIJ.
Zobacz Reacto LTD, specjalny rower z okazji mistrzostw świata: KLIKNIJ.

Poznaj wszystkie rowery szosowe z kolekcji 2018: KLIKNIJ.