Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2017-09-14

Big.Nine XT: szybkość i dobra zabawa

"To rower do szybkiej jazdy i dobrej zabawy, którym można wykręcić poważne kilometry niezależnie od nawierzchni trasy" - pisze o Meridzie Big.Nine XT "IMB", czołowy internetowy magazyn MTB na świecie. "Całość jest klasowa, lekka i gotowa na wyścigowy ogień" - czytamy.


Nowy Big.Nine nie przestaje zachwycać testerów. Tym razem karbonową wersję XT w wydaniu wrześniowo-październikowym zrecenzował "IMB - International Mountainbike Magazine", czołowy internetowy magazyn MTB świata. Poniżej przedstawiamy tłumaczenie obszernej części testu.

„[...] To karbonowy hardtail gotowy do ścigania, z kołami 29”, widelcem Fox 32 Step-Cast Performance i oponami, które mają lepszą przyczepność niż gumy z roweru gravelowego. To rower, którym pojedziesz daleko i szybko, którym będziesz chciał się zmęczyć na każdym podjeździe. Nowoczesne rowery XC rozwijają się, nie mają już 120-mm mostków czy rogów kierownicy. Nie mają też stromych kątów główki ramy, a w Pucharze Świata XC nikogo nie dziwi regulowana sztyca […].
 
Zgodnie ze specyfikacją, mamy do czynienia z maszyną wyścigową i pełnym zestawem XT obejmującym napęd i hamulce. Z pewnością ten, kto interesuje się takim rowerem, ma wystarczająco mocne nogi, by poradzić sobie z jedną tarczą z przodu, dlatego dwie tarcze mogą tu dziwić, ale zawsze można z czasem wprowadzić zmiany. Koła mają piasty Deore, które nie pomogą może w lansie, ale są za to bardzo łatwe do serwisowania i towarzyszą im własne obręcze Meridy. W utrzymaniu niskiej wagi pomaga karbonowa sztyca, a klasyczny długi mostek i wąska kierownica też są produkcji Meridy. Widelec ma blokadę na długie podjazdy z dobrą nawierzchnią, a niską wagę wspierają nawet piankowe chwyty. Całość jest klasowa, lekka i gotowa na wyścigowy ogień.



Najważniejsze liczby dotyczące ramy to 70-stopniowy kąt główki ramy i 454-mm zasięgu w rozmiarze L (21”). Zapewniają one obszerny przód roweru, szczególnie z długim mostkiem. 65-mm odległość środka suportu względem wysokości osi kół oznacza stabilną jazdę […].
 
Na trasie
 
Jest szybko, bardzo szybko, każdy element roweru jest nastawiony na prędkość i podkręcanie jej. Pozycja do jazdy jest komfortowa, a przód roweru jest wystarczająco wysoki, żebyś nie czuł się jak na szosówce. Generalne odczucie jest takie, że jesteś zachęcony, by „naciskać” mocno i szybko.
 
Jak można było się spodziewać, podjazdy na tym rowerze to prosta sprawa. Wie, co robić, a płynne wzniesienia pokonuje z dużą łatwością. Można łatwo zablokować widelec z kierownicy, ale ja bardzo rzadko z tego korzystałem i szczęśliwie pozwalałem widelcowi o 100-mm skoku zająć się tym, co do niego należy. Strome i trudniejsze technicznie podjazdy najlepiej pokonywać, atakując z impetem, ponieważ »mielenie« na siodełku nie jest tak komfortowe na sztywnym karbonowym hardtailu. Wystarczy kilka mocnych obrotów korbą, by Big.Nine bez problemu utrzymał pod górę prędkość i pokonał z nią przeszkody. Opony mają dość zaokrąglony profil, który niekoniecznie odpowiada stromemu podłożu, więc utrzymywanie odpowiednej prędkości z wykorzystaniem dużej tarczy opłaca się [...].
  
Terenem, na którym Big.Nine błyszczy najbardziej, nie są rządzone grawitacją ścieżki, ale singletracki, na których można się rozpędzić. Zauważyłem, że w zakręty na płaskim i pod górę wjeżdżam na nim szybciej niż kiedykolwiek. Było to dla mnie zaskoczenie i pozwoliło na nowo odkryć trasy, które znałem już bardzo dobrze. Długi i niski przód […] utrzymuje cały ciężar na przednim kole, a opony […] okazały się być całkiem dobre i bardzo przyczepne.


 
Jazda w dół wiąże się z pewnymi ograniczeniami i kłaniam się tym zawodnikom, którzy potrafią osiągnąć zawrotną prędkość, zjeżdżając na hardtailu wymagającymi krętymi trasami. Dzięki dużej uwadze poświęconej przodowi roweru, Big.Nine jechał jednak pewnie w zakrętach […].
 
Pośród tylu rowerów do wyboru łatwo przegapić skromnego hardtaila XC. Jednak dla sporej liczby osób, które jeżdżą łagodniejszymi trasami, to idealna maszyna. Myślę, że potrzeby wielu brodaczy rozglądających się za rowerem gravelowym znakomicie spełniłby Big.Nine, bez konieczności jazdy w dolnym chwycie czy posiadania wybujałego owłosienia twarzy. To rower do szybkiej jazdy i dobrej zabawy, którym można wykręcić poważne kilometry niezależnie od nawierzchni trasy.
 
Zastanawiam się nad zasadnością wyposażenia tego roweru w dwie tarcze z przodu, ale piszę to jako zwolennik napędów 1x i nie mam problemu z tym, że inni potrzebują większej liczby przełożeń. Może się powtarzam, ale szersza kierownica i krótszy mostek poprawiłyby dla mnie jazdę bez spowalniania tego charta wyścigowego.
 
Podsumowanie

Rower jest szybki, bardzo szybki, ale nie kosztem czerpania przyjemności z jazdy. Z pewnością nie zabierzesz go na Red Bull Rampage, ale na wielu codziennych przejażdżkach będziesz z nim szybszy i efektywniejszy. To taki rower, na którym będziesz mógł się ścigać, jeździć na ścieżkach w rowerowych parkach czy pokonywać maratońskie dystanse. Ten klasyk Meridy zasługuje na uwagę. Jestem pewien, że wielu z was ma w swoim garażu miejsce na taki rower. 

***
Poznaj specyfikację i geometrię Meridy Big.Nine XT oraz zastosowane w rowerze technologie: KLIKNIJ.

Zachęcamy również do zapoznania się z pełną gamą rowerów Big.Nine z kolekcji 2017.

Nowy Big.Nine i Big.Seven - lekko i komfortowo: przeczytaj artykuł nt. nowej wersji znanych hardtaili.

Poznaj inne testy nowych wersji Big.Nine'a
BikeRadar chwali Big.Nine'a
Big.Nine 4000 - jeden z najlepszych wg bikeWorld.pl [video]
Big.Nine 4000: najlepszy rower na maraton wg "bikeBoardu"
Big.Nine 4000 doceniony przez "Vélo Vert"
Big.Nine 9000 przebojem sezonu w magazynie "Bike"
Big.Nine 600 z dobrą oceną "bikeBoardu"
Big.Nine 7000 z oceną celującą od mtb-xc.pl
Big.Nine Team - "niesamowicie lekki, wyjątkowo szybki"
Big.Nine 9000 najlepszym hardtailem wg magazynu "Bike"
Nowy Big.Nine zachwycił bikeWorld.pl
Big.Nine 800 polecany przez "aktiv Radfahren"
"Bike": nowy Big.Nine jest super
Nowy Big.Nine chwalony przez "bikeBoard"