Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2017-03-09

Scultura Disc 4000 zachwyciła testerów

Scultura Disc 4000 wzbudziła zachwyt testerów ze "Spark Bike Review", magazynu online z RPA. Chwalą on m.in. sztywność i aerodynamikę roweru oraz korzyści z zastosowania w nim hamulców tarczowych. "Minimalny wysiłek wkładany w hamowanie i czułe prowadzenie pozwolił nam zachować więcej sił na płaskie odcinki i odjechać naszym kolegom" - czytamy.


Poniżej przedstawiamy tłumaczenie recenzji Scultury Disc 4000 autorstwa "Spark Bike Review", magazynu online z RPA.

"Już od pierwszych metrów Merida Scultura wyróżnia się z tłumu jako rower chętny do długich dystansów, który świetnie się prezentuje.
 
Okazało się, że rower jest dość wszechstronny. Scultura radziła sobie zarówno w szybkich zakrętach, jak i na długich podjazdach, sprawiając nam przy tym wielką frajdę. Model z tarczówkami zachwycał szczególnie siłą hamowania, którą w pełni wykorzystaliśmy.
 
Szosówka z tarczami
 
Rama jest stworzona z karbonu w technologii CF2 Meridy i jest tak sztywna, jak tylko można sobie wyobrazić. Technologia Flex Stay zapewniała jednak naturalne tłumienie na testowych trasach [Flex Stay to specjalne ukształtowanie rur tylnego widelca, które tłumi wibracje i poprawia komfort jazdy. To rozwiązanie zapewnia także optymalne przeniesienie siły pedałowania – red.]. Widelec też jest w pełni karbonowy, a jego projektanci nie poszli na żaden kompromis w miejscu mocowania zacisku hamulca. Merida całkiem sprawnie wprowadziła do roweru hamulce tarczowe, ich mocowanie do ramy jest schludne.
 


Do hydraulicznych hamulców Shimano RS505 Merida dołożyła swój system Disc Cooler [specjalne aluminiowe żebra odprowadzają ciepło w okolicach tylnego hamulca – red.]. Według nas to świetne rozwiązanie, dzięki któremu tarcza nie przegrzeje się i zawsze będziesz miał do dyspozycji maksymalną siłę hamowania. Trudno nie wspomnieć o samych hydraulicznych hamulcach, które bardzo odciążają dłonie. Hamowanie klamkomanetkami w żaden sposób nas nie zmęczyło, ponieważ już użycie minimalnej siły dłoni zapewniało solidną siłę hamowania.
 
Aerodynamika
 
Aerodynamiczne cechy Scultury przypomniały nam, dlaczego piękno rowerów szosowych nigdy nie zaginie. Przykładem tego piękna jest elegancka górna rura roweru, która przypomina swym kształtem skrzydło samolotu. Może podobnie przecinać powietrze.
 
Projekt rury dolnej i podsiodłowej został zaadaptowany z modelu Meridy do jazdy na czas (Warp TT) oraz jej modelu aero, czyli Reacto. Ten konkretny design wykorzystuje profile rur NACA Fastback [profile w kształcie kropli ze ściętym tyłem, które łączą w sobie istotne parametry sztywności i aerodynamiki, pryz najmniejszej możliwej wadze – red.]. Jeśli tak jak my jeździsz w Kapsztadzie i wiatr hula przeszywające 40 km/godz., zaczynasz być wdzięczny za te aerodynamiczne udoskonalenia.



Duże wrażenie zrobiło na nas to, że choć nie jest to najlepsza dostępna wersja Scultury Disc, to aerodynamika jest w niej jak w topowym modelu. Świetna jakość za przystępną cenę to myśl, która przyświecała projektantom ramy Scultury 4000.
 
Znakomitą aerodynamikę dodatkowo poprawiają koła. Obręcze Merida Comp 22 Disc w połączeniu z oponami Continental Ultra-sport 2 tworzą bardzo dobry zestaw. Warto podkreślić, że jest on wyjątkowo aerodynamiczny.  
 
Jazda Sculturą
 
Wreszcie czas na to, czym chcemy się z Wami najbardziej podzielić. Wrażenia z jazdy. Patrząc na Sculturę Disc 4000 jako całość i biorąc pod uwagę korzyści wynikające z jej aerodynamiki i zastosowanych w niej technologii, mogliśmy w pełni zrozumieć zachowanie roweru na testowej trasie.
 
Zaczęliśmy od podjazdów. 8,75-kg Scultura 4000 wspinała się naprawdę dobrze. Waga roweru była całkowicie do zaakceptowania. Świetny zakres biegów zapewniał napęd Shimano 105 2x11. Był bezbłędnie żwawy i precyzyjny, a długie godziny w siodle były z nim przyjemnością.  


 
Następnie nadszedł test zjazdu. Tym, co miało zdecydować o zdaniu bądź oblaniu tego testu, była geometria Scultury. 73,5-stopniowy kąt główki ramy i 73-stopniowy kąt rury podsiodłowej pozwalały przyjąć wygodną, ale aerodynamiczną pozycję przy użyciu dolnego chwytu. Dzięki temu, że nie czuliśmy się za bardzo przykurczeni, odczuwaliśmy korzyści w prowadzeniu roweru. Na przykład dużo łagodniej trzymaliśmy kierownicę w zakrętach. Rower naturalnie w nie wchodził i wyjeżdżał z nich.
 
Merida promuje ten rower jako model endurance, wiemy już dlaczego. Minimalny wysiłek wkładany w hamowanie i czułe prowadzenie pozwolił nam zachować więcej sił na płaskie odcinki i odjechać naszym kolegom! Dodatkowo, Scultura Disc 4000 wyrywa się do długich dystansów i jest spragniona dalszej jazdy. Może się to skończyć tak jak w naszym przypadku – przeszarżowaniem.
 
Werdykt
 
W Kapsztadzie nie da się uniknąć czołowego wiatru. Mimo to jazda Sculturą była bardzo komfortowa. To wyraz naszego ogólnego zachwytu nad Sculturą Disc 4000".

***
Zachęcamy do zapoznania się ze specyfikacją Scultury Disc 4000, a także jej geometrią i zastosowanymi w rowerze technologiami. Testowany przez "Spark Bike Review" model różni się malowaniem w stosunku do wersji dostępnej w Polsce.

Przetestuj tarcze na szosie - sprawdź, jak jeździ rower szosowy z hamulcami tarczowymi. Już teraz możesz zarezerwować Sculturę Disc 5000 i przetestować ją. Kliknij: ZAPISZ SIĘ.

W kolekcji 2017 Merida Polska znalazło się siedem wersji Scultury Disc. Trzy z nich mają tę samą ramę co opisana Scultura Disc 4000 (CF2). Z pozostałymi dwoma modelami można się z nimi zapoznać, klikając w poniższe zdjęcia. 

Scultura Disc 5000


Scultura Disc 5000

***
Więcej informacji nt. projektu Scultury Disc: Nowa Scultura Disc - tarcze górą [video]
bikeWorld.pl zachwycony Sculturą Disc