Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2018-10-18

Test Reacto Disc Team-E: "wyjątkowy rower aero z mnóstwem komfortu"

"Wyjątkowy rower aero, który szybko reaguje, ma oszałamiającą specyfikację i zapewnia mnóstwo komfortu" - pisze o Reacto Disc Team-E road.cc, jeden z czołowych szosowych portali świata. Podkreśla, że dzięki hamulcom tarczowym rower sprawdza się w każdych warunkach. Ocena? 9/10.

"Nowa Merida Reacto Disc Team-E to szybki i responsywny rower aero, który zapewnia mnóstwo komfortu oraz, dzięki hamulcom tarczowym, możliwość jazdy w każdych warunkach pogodowych. Ten rower to absolutne mistrzostwo" - rozpoczyna swój test  road.cc, jeden z najważniejszych szosowych portali na świecie. Poniżej przedstawiamy tłumaczenie recenzji, którą wystawił Reacto Mat Brett, który od ponad 20 lat pracuje dla cenionych rowerowych mediów. 
 
"Aerodynamika

Zacznijmy o niej, w końcu o to w tym rowerze chodzi. Reacto wciąż ma profile NACA Fastback we wszystkich rurach oprócz rury górnej i górnych rur tylnego trójkąta. Merida wyszczupliła jednak kształty tych rur, obniżyła połączenie pomiędzy górnymi rurami tylnego trójkąta i rurą podsiodłową, a także prowadzi górne rury bliżej tylnego koła. Są one w dolnej części bardziej wygięte na zewnątrz, wykorzystując nowe przepisy UCI.


 
Merida wprowadziła także jednoczęściowy kokpit Vision Metron 5D ze zintegrowaną kierownicą/mostkiem [w wersji 2019 roweru użyto nowszej ulepszonej wersji kokpitu: 6D – red.]. Główka ramy i górna rura zostały wyrzeźbione tak, by idealnie pasowały z tym kokpitem i jego specyficznymi podkładkami sterów.

Rama CF4 ma także główkę ramy z łożyskiem 1 ¼ na dole zamiast 1 1/2, jak było w poprzednim modelu (i obecnie w wersji CF2), by zredukować powierzchnię czołową roweru.


 
Merida podaje, że nowe Reacto jest lepsze od poprzednika pod względem aerodynamiki o ok. 8 watów przy prędkości 45 kmh […]. Podaje także, że przy tej prędkości różnica w efektywności aerodynamicznej między wersją z hamulcami szczękowymi a tarczowymi wynosi mniej niż 1 wat […]
 
Waga i sztywność

W większości sytuacji efektywność aerodynamiczna jest ważniejsza niż lekka waga roweru, ale Merida nie próżnowała w tej kwestii. Nasze Reacto Disc Team-E ważyło 7,6 kg [rozmiar L – red.], jego rama waży 1,030 g, a widelec 398 g. Dla porównania, podobne liczby szczękowej wersji ramy CF4 to 1000 g i 368 g.

Niejednokrotnie zwracaliśmy uwagę na to, że obniżanie wagi ramy to proste zajęcie, wystarczy użyć mniej materiały. Trudność polega jednak na tym, żeby mimo takich zabiegów zachować sztywność ramy.


Nowe Reacto zdecydowanie jest tak sztywne jak wcześniej […]. Trudno jest wyczuć nieco mniejszą sztywność w okolicach suportu podczas sprintu czy ostrego pokonywania krótkich podjazdów, a widelec jest zwarty i prezycyjny, gdy ostro wchodzisz w szybki zakręt.
 
Niektóre aerodynamiczne kierownice i kokpity wyginają się, gdy mocno na nie naciskasz, ich cienka górna część nie jest w stanie sprostać presji wywieranej podczas jazdy w dolnym chwycie, ale Vision Metron 5D jest wolny od takich problemów […]
 
Generalne odczucie to solidność. Reacto startuje szybko i pięknie reaguje, gdy wkładasz coraz większy wysiłek, żeby odjechać z peletonu, „zespawać” i dojść do grupy czy po prostu „siedzieć na kole” komuś, kto mocno prze do przodu.
 
Geometria
 
Reacto jesto dostępne w dwóch różnych geometriach – CF4 i CF2 [wersje karbonowe – red.]. O co w nich chodzi? W CF4 główka ramy jest stosunkowo krótka, a zasięg dość długi, co przekłada się na niską i agresywną pozycję do jazdy. Geometria CF2 jest wciąż zorientowana na osiągi, ale otrzymujesz w niej nieco wyższą główkę ramy co, przy pozostałych takich samych parametrach, daje nieco wyższą pozycję do jazdy. W moim rozmiarze L rama CF4 miała 172-mm główkę ramy, w ramie CF2 wynosi ona 197 mm, różnica wynosi 25 mm.

 
Byłem zadowolony z geometrii CF4, ponieważ wprowadza ona w efektywny ofensywny tryb. Masz poczucie, że przez cały czas jesteś w pozycji wyścigowej – to w porządku, o ile właśnie tego szukasz. Możesz wykorzystać podkładki, żeby podnieść przód roweru, ale nie masz co liczyć na zrelaksowaną pozycję. To w końcu geometria wykorzystywana przez Bahrain Merida Pro Cycling Team w największych wyścigach na świecie […]. Wybór należy do Ciebie, nie decyduj się na CF4 tylko dlatego, że wydaje Ci się bardziej »pro«. Twój kark i plecy mogą woleć CF2.
 
Komfort

Przy całej tej gadce o aerodynamice i szybkości łatwo zapomnieć o komforcie, a to ważna kwestia, nawet w rowerach zorientowanych na osiągi tak jak ten. Trudno skupić się na wykręcaniu poważnych watów, gdy czujesz się na siodełku poobijany i posiniaczony. Poprzednia wersja Reacto była znacznie wygodniejsza niż wiele innych rowerów aero, a nowa wersja robi pod tym względem dalsze postępy.
 


Żeby poprawić komfort, Merida przeprojektowała górne rury tylnego trójkąta, a jej sztyca S-Flex ma teraz smuklejszy przekrój i większe „okienko” niż wcześniej. Karbonowy materiał w sztycy jest uformowany tak, że pod zaciskiem znajduje się wyżłobienie, które pozwala na większy ruch na siodełku […]. Okienko to jest wypełnione wstawką z silikonowej gumy, ale zdaniem Meridy poprawa komfortu jazdy to bardziej zasługa odpowiedniego ukształtowania karbonu w sztycy.
 
Nie sądźcie, że sztyca S-Flex to sztuczka marketingowa. Ja z początku tak myślałem, ale okazało się, że Reacto rzeczywiście jest bardzo komfortowe, zwłaszcza jak na rower aero, który wykorzystuje »gumy« 25 mm. Niektóre modele aero sprawiają, że tęsknisz za szerszymi oponami i niższym ciśnieniem, ale na tym rowerze czułem się wyjątkowo komfortowo na nawierzchniach różnej klasy.
 


Kokpit Vision Metron 5D też jest całkiem komfortowy. Jego góra ma kształt podyktowany aerodynamiką, ale dodatkową korzyścią z niego jest to, że można oprzeć na kokpicie całe dłonie, gdy chcesz im zafundować trochę odpoczynku […]. Bardzo spodobał mi się też kształt dolnego chwytu, ze spłaszczoną częścią poniżej klamkomanetek i sporym przedłużeniem do tyłu, jest więc duży zakres dopasowania pozycji dłoni, gdy jedziesz w niskiej aerodynamicznej pozycji.

Siodło Prologo Zero II PAS CPC to kolejny znakomity komponent, choć, jak wszyscy wiemy, siodełka to indywidualna kwestia. Materiał CPC na jego powierzchni to superprzyczepny elastyczny polimer, który zapewniał wystarczające tarcie, żebym nie przesuwał się do przodu i zatrzymywał mnie, gdy mocno pracowałem w dolnym chwycie.
 
Podsumowując, nie waham się powiedzieć, że Reacto to jeden z najbardziej komfortowych rowerów aero, jakim kiedykolwiek jechałem.



Budowa
 
Merida Reacto Disc Team-E to model high-endowy, ekskluzywny, z grupą Shimano Dura-Ace, włączając w to elektroniczną zmianę biegów Di2 i hydrauliczne hamulce tarczowe, a także koła and DT Swiss PRC 1400 Spline 65 z karbonowymi obręczami.
 
Trudno przyczepić się do grupy Dura-Ace. Działa znakomicie, jest lekka, łatwo ją ładować (złącze schowane jest w komorze na spodniej stronie kokpitu), a hamulce działają kapitalnie w każdych warunkach. Nie będę wchodził w szczegóły, ale wystarczy powiedzieć, że są wyjątkowo dobre, tak jak spodziewałbyś się po flagowej szosowej grupie Shimano. Korba 52/36 z. i kaseta 11-28 z. to dobry wybór dla większości osób, które mogą być zainteresowane kupnem tego roweru.


 
Koła DT Swiss PRC 1400 Spline 65 z karbonowymi 65-mm obręczami i piastami 240 też są znakomite. Jeśli będziesz chciał, możesz na nie założyć szytki […].
 
Merida Reacto Disc Team-E porusza się w przestrzeni superrowerów [...]

Podsumowanie
 
Merida Reacto Disc Team-E to znakomity ścigacz na zawodowym poziomie. Zaprojektowany dla efektywności aerodynamicznej, szybko reaguje, jest komfortowy i ma wspaniałą specyfikację. Pewnie niewiele osób może sobie na niego pozwolić, ale przystępniejsze modele Reacto też wyglądają bardzo atrakcyjnie.

 
Werdykt

Wyjątkowy rower aero, który szybko reaguje, ma oszałamiającą specyfikację i zapewnia mnóstwo komfortu.
 
Ocena: 9/10".

Zobacz szczegóły Reacto Disc Team-E - KLIKNIJ.

Zobacz wszystkie rowery szosowe z kolekcji 2019: KLIKNIJ.

Przeczytaj oryginał testu: KLIKNIJ.

Czytaj także
Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów)
Reacto jednym z sześciu najlepszych rowerów z Dura-Ace [video]
Reacto 5000 zachwyciło BikeRadar
Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d'Italia?
Reacto wśród najlepszych i najszybszych rowerów aero 2018
Reacto 6000 - zobacz test długodystansowy [video]
Nagroda Design & Innovation 2018 dla Reacto [video]
Silex i Reacto z nagrodą Taiwan Excellence 2018
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Szczegółowy test Reacto Disc Team-E na road.cc - 4,5 gwiazdki na 5 możliwych
Cyclingnews przedstawia rower Colbrellego na sezon 2018
Reacto jednym z najpiękniejszych rowerów 2017 [video]
Nowe Reacto - poezja dla "Szosy"
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18
"bikeBoard" przetestował nowe Reacto
bikeWorld.pl o nowym Reacto
Zobacz Reacto LTD, specjalny rower z okazji mistrzostw świata
Jak przystosować rower szosowy do triathlonu?