AKTUALNOŚCI

2019-04-30

Nowa dostawa Reacto i Scultury Team-E. Poznaj ich mocne strony

W walce o zwycięstwo w Giro d'Italia Vincenzo Nibali polega na dwóch rowerach dobieranych w zależności od trasy. Nie tylko on może mieć taki wybór. Nowa dostawa Reacto i Scultury Team-E trafiła właśnie na polski rynek. Oba rowery są dostępne w tej samej sugerowanej cenie.



Nowe modele Reacto Team-E i Scultura Team-E trafiły właśnie na polski rynek. Oba są dostępne w tej samej sugerowanej cenie detalicznej: 29 990 zł. Dotychczas Reacto Team z kolekcji 2019 można było kupić w Polsce jedynie w wersji Disc z hamulcami tarczowymi, rower z nowej dostawy to wersja z hamulcami szczękowymi. Już wkrótce oba modele powinny być bardzo widoczne w transmisjach z Giro d'Italia za sprawą Vincenzo Nibalego. Na każdym z nich odniósł on ju ważne zwycięstwa. Reacto pomogło mu wygrać Mediolan-San Remo, na Sculturze triumfował m.in. w królewskim etapie Giro d'Italia czy w innym monumencie Il Lombardia.


fot. BettiniPhoto

Już 9 maja Nibali stanie na starcie Giro d'Italia, by spróbować wygrać go po raz trzeci w karierze. Można się spodziewać, że "Rekin z Mesyny" będzie dobierał rower w zależności od etapu. – Podoba mi się pomysł używania Reacto na niektórych płaskich etapach. Można wykorzystać na nich jego aerodynamiczne właściwości – przyznał przed jedną z wcześniejszych edycji Giro.

W ostatnich wyścigach Nibali polegał głównie na Sculturze, zajmując na niej m.in. 3. miejsce w Tour of The Alps. – Rowery Merida od początku przypadły mi do gustu i od razu poczułem się bardzo komfortowo na Sculturze. Jest sztywna, lekka i stabilna, bardzo dobrze się ją prowadzi. Reacto jest z natury szybkie – powiedział Nibali, rozpoczynając starty w grupie Bahrain-Merida.



Każdy z tych rowerów ma swoje mocne strony. Lekka Scultura czy przecinające powietrze Reacto? Zacznijmy od tego drugiego. Jak na model aero przystało, zapewnia sporą oszczędność sił. – Aby uzmysłowić sobie oszczędność energii, którą zapewnia Reacto, można podać, że samotna jazda nim na dystansie 100 km odpowiada jeździe klasyczną szosówką na tym samym dystansie, z którego 30 km zostałoby przejechane „na kole” kolegi – mówi Juergen Falke, dyrektor produktów Meridy i szef jej działu badawczo-rozwojowego.

Reacto wyróżnia się jednak nie tylko świetnymi parametrami aerodynamicznymi, ale też komfortem, który może zdziwić wszystkich pamiętających mało wygodną jazdę pierwszymi modelami aero sprzed lat. – Komfort odczuwany na siodełku udało nam się poprawić aż o 24% w stosunku do poprzedniej wersji Reacto. Nowe Reacto może śmiało konkurować pod względem komfortu ze słynącą z niego Sculturą – zaznacza dyrektor produktów Meridy.

ZOBACZ SPECYFIKACJĘ ROWERU


Wygodę w najnowszej wersji Reacto poprawiono dzięki przeprojektowaniu górnych rur tylnego trójkąta i nowej sztycy S-Flex o smuklejszym przekroju i powiększonym okienku z pełną wkładką elastomerową. Zastosowano je już we wcześniejszych wersjach roweru, jednak obecnie jest ono większe i zamknięte, ma przekrój 28 mm. Dzięki temu rower lepiej tłumi drgania. Obniżenie wagi roweru to kolejny cel, który udało się osiągnąć w nowym Reacto. Jego rama razem ze sztycą i widelcem jest ok. 0,5 kg lżejsza niż w poprzednim modelu (wersje Team). To znaczna oszczędność, która może być istotna np. na długich podjazdach.
 
Niższa waga i wyższy komfort nie pozbawiły Reacto tego, z czego słynęło od lat, czyli bardzo dobrej sztywności. – Już poprzednia wersja Reacto była supersztywna – mówi Juergen Falke. Potężny suport i duże przekroje rur pozwoliły zachować tę sztywność. Rower zapewnia ostre prowadzenie i świetne przyspieszenie. Szczególnie przy większych prędkościach można oszczędzić na nim bardzo dużo energii dzięki aerodynamicznemu designowi i agresywnej pozycji.



Scultura też ma swoje powody, by to właśnie ją traktować jako tę jedyną szosówkę. – To najbardziej zrównoważony rower szosowy w naszym portfolio. Jesteśmy bardzo zadowoleni z jego niskiej wagi, sztywności, komfortu i aerodynamiki – podkreśla Juergen Falke. To właśnie aerodynamika była tą cechą Scultury, która w stosunku do poprzedniej wersji roweru została znacznie poprawiona. Zdaniem projektantów Meridy, najważniejszy wpływ na aerodynamikę ramy mają jej główka i dolna rura. W Sculturze elementy te poprawiono o 10% pod względem aerodynamiki w stosunku do poprzedniej wersji roweru.

Poprawiono również komfort, który był kojarzony już z wcześniejszymi wersjami Scultury. Wyjątkową wygodę zapewnia m.in. 27,2-mm sztyca a także technologia Flex Stay wykorzystująca specjalne ukształtowanie rur tylnego widelca. Nie tylko poprawia ona komfort jazdy, ale też zapewnia optymalne przeniesienie siły pedałowania.

ZOBACZ SPECYFIKACJĘ ROWERU


Wygoda to jednak nie wszystko. Zawodowcy startujący na Sculturze cenią nie tylko komfort i wagę tego modelu, ale również agresywne prowadzenie i zwinność roweru. Takie cechy zapewniają mu m.in. krótkie dolne rury tylnego trójkąta. Scultura to także znakomity transfer mocy. – Zależało nam na utrzymaniu świetnych wartości sztywności, co przy równoczesnym dążeniu do jeszcze niższej wagi ramy było nie lada wyzwaniem, ale udało nam się mu sprostać – cieszy się Juergen Falke.

Jak wiadomo, rower sam nie jedzie. Może jednak sprawić, że będzie się jechało lepiej. Dla każdego "lepiej" może oznaczać co innego, w zależności od upodobań i konkretnych warunków na trasie. Gdy w maju Vincenzo Nibali będzie podejmował kluczowe sprzętowe decyzję, równie ważną decyzję dotyczącą tego samego sprzętu mają szansę podjąć polscy szosowcy. Reacto czy Scultura? W tym przypadku każda odpowiedź możę być prawidłowa.

***
Zobacz szczegóły Reacto Team-E.
Zobacz szczegóły Scultury Team-E.
Sprawdź wszystkie rowery szosowe z kolekcji 2019.

Czytaj także
Reacto czy Scultura? Wybór należy do Ciebie. Zobacz specjalne modele Your Choice
Reacto czy Scultura Your Choice? "Szosa": "zły wybór nie istnieje"
Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d'Italia?
Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów)
Nowa Scultura: lekkość, komfort i aerodynamika [video] (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów)
Reacto Disc - najlepszy rower szosowy w teście magazynu "Tour"
Reacto Disc wśród najlepszych rowerów aero 2019
Test Reacto Disc Team-E: "wyjątkowy rower aero z mnóstwem komfortu"
Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016" wg "Cycling Weekly"