Przejdź na nową stronę

AKTUALNOŚCI

2018-12-10

Reacto czy Scultura? Wybór należy do Ciebie. Zobacz specjalne modele Your Choice

Reacto YC Edition i Scultura YC Edition to specjalne propozycje Meridy na sezon 2019. Skrót YC oznacza Your Choice – Twój Wybór. Sprowadza się on do wyboru między nowoczesnością i klasyką, a rowery te różnią się nie tylko wyjątkowym malowaniem.


 
Co roku Merida zapewnia miłośnikom rowerów szosowych wyjątkowy rower w specjalnym malowaniu. W ubiegłym sezonie było to Reacto Limited w barwach zorzy polarnej nawiązującej do Norwegii, organizatora zeszłorocznych mistrzostw świata w kolarstwie szosowym. Rok wcześniej wrażenie robiła Scultura Special Edition we fluorescencyjnym malowaniu. Na sezon 2019 Merida przygotowała dwa specjalne modele. Są nimi Reacto YC Edition i Scultura YC Edition. „YC” oznacza „Your Choice” – Twój Wybór. Najprościej rzecz ujmując, sprowadza się on do wyboru między nowoczesnością i klasyką.  



W najnowsze trendy wpisuje się Reacto YC w malowaniu inspirowanym technologią i kultowym filmem Sci-Fi „Tron”. To nowoczesny model aero z hamulcami tarczowymi i chłodzeniem Disc Cooler. Widok ścieżek przewodzących na ramie roweru przywodzi na myśl przepływ energii, co dobrze oddaje charakter roweru słynącego ze świetnej aerodynamiki.



– Aby uzmysłowić sobie oszczędność energii, którą zapewnia Reacto, można podać, że samotna jazda nim na dystansie 100 km odpowiada jeździe klasyczną szosówką na tym samym dystansie, z którego 30 km zostałoby przejechane „na kole” kolegi – mówi Juergen Falke, dyrektor produktów Meridy i szef jej działu badawczo-rozwojowego.



Co istotne, różnica w efektywności aerodynamicznej między Reacto z hamulcami szczękowymi a Reacto Disc z hamulcami tarczowymi (jak w Reacto YC Edition) wynosi mniej niż 1 wat. To jeden z wielu powodów, by docenić korzyści płynące z zastosowania hamulców tarczowych na szosie. – Nie podlega dyskusjom, że tarczówki zapewniają przewagę zwłaszcza w mokrych warunkach, szczególnie na długich górskich zjazdach – podkreśla Falke.



Ważnym elementem Reacto YC Edition jest chłodzenie hamulców tarczowych Disc Cooler. Aluminiowe żebrowanie odprowadza nadmiar ciepła w okolicach przedniego i tylnego hamulca. Disc Cooler obniża temperaturę hamulca o ok. 35%, zapewnia też szybsze chłodzenie i optymalną jakość hamowania.
 
Komfort w górę, waga w dół
 
Jak na nowoczesny rower aero przystało, Reacto wyróżnia się nie tylko świetnymi parametrami aerodynamicznymi, ale też komfortem, który może zdziwić wszystkich pamiętających mało wygodną jazdę pierwszymi modelami aero sprzed lat. – Komfort odczuwany na siodełku udało nam się poprawić aż o 24% w stosunku do poprzedniej wersji Reacto – zaznacza dyrektor produktów Meridy.



Wygodę w najnowszej wersji Reacto poprawiono dzięki przeprojektowaniu górnych rur tylnego trójkąta i nowej sztycy S-Flex o smuklejszym przekroju i powiększonym okienku z pełną wkładką elastomerową. Zastosowano je już we wcześniejszych wersjach roweru, jednak obecnie jest ono większe i zamknięte, ma przekrój 28 mm. Dzięki temu rower lepiej tłumi drgania.

 

Reacto jest także lżejsze niż kiedyś. Rama modelu Your Choice w rozmiarze M/L waży 1150 g, razem z widelcem – 1600 g. Czołowa rama wcześniejszej wersji roweru z hamulcami szczękowymi ważyła blisko 0,5 kg więcej. Niższa waga i wyższy komfort nie pozbawiły Reacto tego, z czego słynęło od lat, czyli bardzo dobrej sztywności. – Już poprzednia wersja Reacto była supersztywna – mówi Juergen Falke. Potężny suport i duże przekroje rur pozwoliły zachować tę sztywność. Rower zapewnia ostre prowadzenie i świetne przyspieszenie. Szczególnie przy większych prędkościach można oszczędzić na nim bardzo dużo energii dzięki aerodynamicznemu designowi i agresywnej pozycji.
 
Równowaga górskiej kozicy
 
Wybór może paść także na klasyczną Sculturę YC Edition z hamulcami szczękowymi, w malowaniu inspirowanym naturą i górami. Scultura, nazywana przez niektórych górską kozicą, świetnie nadaje się do nich m.in. dzięki swojej niskiej wadze. Wersja YC Scultury waży 7,25 kg przy 8,15 kg Reacto YC Edition.



Osiągnięcie jak najniższej wagi nie było jednak głównym celem projektantów Meridy. – Scultura to najbardziej zrównoważony rower szosowy w naszym portfolio. Jesteśmy bardzo zadowoleni z jego niskiej wagi, sztywności, komfortu i aerodynamiki – podkreśla Juergen Falke.


 
To właśnie aerodynamika była tą cechą Scultury, która w stosunku do poprzedniej wersji roweru została znacznie poprawiona. – Scultura jest tak aerodynamiczna, jak to tylko możliwe. Opisujące to wyniki plasują się w połowie między wartościami osiąganymi przez poprzednią wersję roweru a rasowym modelem aero, czyli Reacto – wyjaśnia szef działu badawczo-projektowego Meridy. Zdaniem projektantów Meridy, najważniejszy wpływ na aerodynamikę ramy mają jej główka i dolna rura. W Sculturze elementy te poprawiono o 10% pod względem aerodynamiki w stosunku do poprzedniej wersji roweru.


 
Poprawiono również komfort, który był kojarzony już z wcześniejszymi wersjami Scultury. Wyjątkową wygodę zapewnia m.in. 27,2-mm sztyca a także technologia Flex Stay wykorzystująca specjalne ukształtowanie rur tylnego widelca. Nie tylko poprawia ona komfort jazdy, ale też zapewnia optymalne przeniesienie siły pedałowania.



Wygoda to jednak nie wszystko. Zawodowcy startujący na Sculturze cenią nie tylko komfort i wagę Scultury, ale również agresywne prowadzenie i zwinność roweru. Takie cechy zapewniają mu m.in. krótkie dolne rury tylnego trójkąta.



Scultura to także znakomity transfer mocy. – Zależało nam na utrzymaniu świetnych wartości sztywności, co przy równoczesnym dążeniu do jeszcze niższej wagi ramy było nie lada wyzwaniem, ale udało nam się mu sprostać – cieszy się Juergen Falke. 
 
Co wybierasz?
 
Mimo wielu zbliżonych cech Reacto i Scultura to jednak dwa różne rowery. Jednym z tych, którzy mieli okazję porównać oba modele, jest Dariusz Batek, mistrz Polski w maratonie MTB z CST 7R MTB Teamu. Ma za sobą także wiele lat spędzonych na szosie. Obecnie do treningów i sporadycznych szosowych wyścigów wykorzystuje Reacto, ale przejechał również wiele kilometrów na drugim modelu.



– Scultura to świetny rower zwłaszcza na ciężkie górski odcinki. To bardzo lekka i sztywna konstrukcja, do tego bardzo wygodna. Z kolei Reacto jest typową wyścigówką z niesamowitą aerodynamiką – uważa mistrz Polski. – Wprawny zawodnik może dużo wycisnąć z tego roweru – dodaje.


 
Różny charakter modeli YC Edition pomaga uwypuklić wyposażenie rowerów. Oba modele mają karbonowe koła Vision, kierownice Vision Metron, karbonowe korby FSA i mechaniczną grupę Shimano Dura-Ace. W przypadku każdego z modeli znaczące są jednak różnice w danych komponentach. Koła aerodynamicznego Reacto mają obręcze o profilu 55 mm, w klasycznej Sculturze profil ten wynosi 40 mm. Kierownica w Reacto YC to aerodynamiczny model Vision Metron 4D Flat, Scultura jest wyposażona w model Vision Metron 4D Compact.



Inny charakter obu rowerów zwiastuje też korba FSA SL-K Light Carbon. W Reacto YC ma zębatki 52-36, w Sculturze YC 50-34. Aby łatwiej było podjąć właściwy wybór, każdy rower ma taką samą sugerowaną cenę – 18 990 zł. Bezcenne może być poczucie trafnej sprzętowej decyzji i jazdy wyjątkowym modelem.


 
Nikogo nie powinno pozostawić obojętnym malowanie rowerów z serii Your Choice. Merida wykorzystała w nich połączenie kolorów znane z Reacto Limited w barwach zorzy polarnej: błyszczący metalizowany granatowy jako podstawowy kolor i grafika w różnych odcieniach niebieskiego i zielonego. Malowanie obu modeli nawiązuje do kamienia szlachetnego, czarnego opalu, oraz do gwieździstego nieba. Mieni się i błyszczy zarówno w futurystycznym projekcie Reacto, jak i bardziej stonowanym malowaniu Scultury.



Każda z tych szosówek może przypaść do gustu wszystkim, którzy szukają wyjątkowego modelu wyróżniającego się wśród wielu rowerów w standardowych barwach. To także rasowe maszyny wyścigowe ze świetną specyfikacją i bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny.



Mimo podobieństw, każdy z nich to wyraz zupełnie innego podejścia do roweru szosowego i jego przeznaczenia. Aby nikogo nie ograniczać, Merida daje wybór zależny od indywidualnych preferencji. – Reacto czy Scultura? Wybierz ten, którego charakter najbardziej Ci odpowiada – zachęcają przedstawiciele marki.

***
Zobacz szczegóły Reacto YC Edition - KLIKNIJ
Zobacz szczegóły Scultury YC Edition - KLIKNIJ

Czytaj także - kliknij w link poniżej
Reacto

Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów)
Test Reacto Disc Team-E: "wyjątkowy rower aero z mnóstwem komfortu"
Reacto jednym z sześciu najlepszych rowerów z Dura-Ace [video]
Reacto 5000 zachwyciło BikeRadar
Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d'Italia?
Reacto wśród najlepszych i najszybszych rowerów aero 2018
Reacto 6000 - zobacz test długodystansowy [video]
Nagroda Design & Innovation 2018 dla Reacto [video]
Silex i Reacto z nagrodą Taiwan Excellence 2018
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Szczegółowy test Reacto Disc Team-E na road.cc - 4,5 gwiazdki na 5 możliwych
Cyclingnews przedstawia rower Colbrellego na sezon 2018
Reacto jednym z najpiękniejszych rowerów 2017 [video]
Nowe Reacto - poezja dla "Szosy"
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18
"bikeBoard" przetestował nowe Reacto
bikeWorld.pl o nowym Reacto
Zobacz Reacto LTD, specjalny rower z okazji mistrzostw świata
Jak przystosować rower szosowy do triathlonu?

Scultura
Nowa Scultura: lekkość, komfort i aerodynamika [video] (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów)
Dlaczego warto mieć szosówkę? Legenda MTB radzi
Scultura 5000 - "prawdziwa kozica"
Scultura 5000 chwalona przez BikeRadar
Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d'Italia?
Nowa Scultura Nibalego - zobacz szczegóły
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Scultura 300 wśród najlepszych szosówek poniżej 1000 funtów
Scultura Bahrain-Merida - zobacz szczegóły [video]
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18
Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016" wg "Cycling Weekly"
Scultura 300 wśród najlepszych szosówek poniżej 1000 funtów
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18
Scultura 5000 chwalona przez BikeRadar
Scultura 300 jednym z najlepszych rowerów z Tiagrą