AKTUALNOŚCI

2019-03-16

Reacto czy Scultura Your Choice? "Szosa": "zły wybór nie istnieje"

"W tym przypadku zły wybór nie istnieje. Na tym poziomie nie trzeba się martwić o podstawowe sprawy: te dwa rowery prowadzą się, jak na sprzęt używany w profesjonalnym peletonie przystało" - pisze "Szosa" w teście Reacto i Scultury YC Edition.

[…] Koncept jest prosty – mamy oto dwa flagowe modele szosowe Meridy, aerodynamiczne Reacto oraz lekką i klasyczną Sculturę, o niemal identycznym designie, podobnej klasie wyposażenia i, co najważniejsze, kosztujące dokładnie tyle samo […] – streszcza skrót YC, czyli Your Choice [Twój wybór - red.], Borys Aleksy z "Szosy". Tak właśnie oznaczono specjalne modele Meridy z kolekcji 2019.

Jakie różnice między nimi dostrzegło jedyne polskie czasopismo specjalizujące się w kolarstwie szosowym? Zapraszamy do lektury obszernych fragmentów testu. Z jego pełną wersją wzbogaconą o wiele zdjęć obu modeli, można się zapoznać w wydaniu 2/2019 magazynu.



"Mimo że pomysł z YC sugeruje znaczne podobieństwo obu modeli, różnią się one dość zdecydowanie. Nie chodzi tylko o ramę. Reacto ma tarczówki, Scultura zwykłe hamulce obręczowe. W pierwszej duża tarcza z przodu ma 52 zęby, w drugiej to typowy kompakt (50 z.). Choć przerzutki te same, klamkomanetki już inne. Wreszcie Scultura jest o prawie kilogram lżejsza. «Choice» nie sprowadza się więc tylko do decyzji «rama aero czy zwykła».

Trzeba raczej stwierdzić, że wybieramy między zestawem nowoczesnym i klasycznym (Scultura). Można wprawdzie pokłócić się o to, czy korba kompaktowa jest bardziej klasyczna od semi-kompaktu… ale zostawmy to. Koncepcji YC nie należy brać zbyt dosłownie.
 



Pewne jest to, że w tym przypadku zły wybór nie istnieje. Na tym poziomie nie trzeba się martwić o podstawowe sprawy – te dwa rowery prowadzą się, jak na sprzęt używany w profesjonalnym peletonie przystało. Owszem, obie ramy oznaczone są symbolem CF2, to nieco inna konstrukcja i geometria niż w modelach używanych przez Bahrain Meridę (CF4), wciąż jednak mówimy o rasowych sportowych maszynach, podobnie zwrotnych, dynamicznych i precyzyjnych w prowadzeniu.



Nie można, ot tak, stwierdzić, że jeden z nich jest lepszy od drugiego. Co nie znaczy, że różnice nie istnieją. Można je streścić jednym zdaniem: konstrukcja Reacto została podporządkowana szybkości, konstrukcja Scultury – człowiekowi […].
 

Reacto
 

To pocisk, ale pocisk wymagający pokory. Do Reacto trzeba się dostosować, ułożyć ciało w optymalnej, opływowej pozycji i tak trzymać aż do mety. Nie można ubrać się w coś łopoczącego. Nie należy zwalniać, „bo stracisz gwarancję”, jak to ujął Wojtek […].

Jeśli do czegoś zachęca, to do zamontowania czasowej przystawki, pod którą w kierownicy Vision Metron 4D Flat są już gotowe otwory. Ma to sens o tyle, że sztyca aero pozwala zmienić ustawienie jarzma i tym samym wyostrzyć kąt podsiodłowy do wartości potrzebnych w TT. To wielka zaleta tego modelu – jeśli chcesz na nim wystartować niekiedy w czasówce.



Generalnie decyzja o zakupie Reacto to decyzja poważna, wiążąca się z całym zestawem postanowień, planów startowych i treningowych. I zgodą na to, że wysokie 55 mm obręcze czasem rzucą rowerem na bok przy bocznym podmuchu.


Scultura


Ze Sculturą można bardziej się wyluzować. Jest pozbawiona takich smaczków, jak Reacto, ale za to znacznie przyjemniejsza w kontakcie. Można by nawet powiedzieć: «normalniejsza». Ten rower cię nie pogania, tylko przyjmuje styl, jaki mu narzucisz. Jeśli trzeba, potrafi jechać bardzo szybko, zwłaszcza pod górę. Podobnie jak Reacto, świetnie prowadzi się na zjazdach.



Czterdziestomilimetrowy profil obręczy to idealny kompromis między aerodynamiką a łatwością prowadzenia w każdych warunkach. Gdy przychodzi jednak ochota na spokojniejszą jazdę, jazda ta nadal pozostaje przyjemnością. Wybitną rolę odgrywa w tym miłym doświadczeniu kokpit. Kierownica Vision, dziwacznie powyginana, ale niesamowicie przy tym ergonomiczna, zapewnia doskonały chwyt w każdej pozycji dłoni. Nie można też przecenić roli klamek Dura-Ace. Są tak zgrabne, tak idealnie leżą w dłoniach! […].




Prostotę Scultury docenimy też w codziennej eksploatacji i serwisowaniu. Łatwiej poprowadzić w niej pancerze, łatwiej obsłużyć tradycyjne hamulce. Dla wielu nie bez znaczenia będzie też jej mniejsza masa. To bardziej uniwersalny i wszechstronny sprzęt, przeznaczony dla szerszej grupy odbiorców. Jeżdżących sportowo, a jakże, ale chcących od roweru czegoś więcej niż tylko bezkompromisowej efektywności. 


Niespodzianka na bruku


A teraz uwaga – po kocich łbach płynniej sunie Reacto! Mimo że ma wyższy profil obręczy, podobnie jak przekroje poszczególnych części ramy, zauważalnie lepiej tłumi drgania. Czy jest to zasługą specjalnie zaprojektowanej sztycy z elastomerową wkładką? Wszystko wskazuje, że tak […].



Chyba właśnie na bruku najdosadniej przejawia się nowoczesność Reacto – najlepsze współczesne ramy są szybkie, ale i komfortowe. Jak jednak jechać po bruku z kierownicą aero, która w górnej części ma tak ostre krawędzie, że trudno ją utrzymać? No właśnie, wybór pozostaje niełatwy.
 


Można chyba spojrzeć na to w ten sposób: Reacto jest tak zaprojektowany, by z oponami 25 mm (optymalne aerodynamicznie) radzić sobie z każdą nawierzchnią – tak współcześnie konstruuje się wyczynowe rowery. Nie znaczy to jednak, że to pierwszy wybór na trasę Paryż-Roubaix, w każdym razie nie pod tym kątem optymalizowano dobór kierownicy.



Scultura ma bardziej tradycyjną konstrukcję i jej rama nie jest w stanie zapewnić takich ekstrawygód, aż się prosi więc o szersze opony. Możliwość założenia 28 mm producent przewiduje niestety tylko dla wyczynowej wersji ramy CF4 Disc. 
 

I co wybrać?


Rower, który nie pozostawia miejsca na wątpliwości, czy taki, który pozwala ci je mieć bez ograniczeń? Oba szybkie i ekscytujące, a nawet ekstrawaganckie (ten brokat…). Zanim odpowiesz, Czytelniku, dobrze się zastanów. Wygląda na to, że Your Choice to w istocie zagadnienie głęboko egzystencjalne".



***
Zobacz szczegóły Reacto YC Edition.
Zobacz szczegóły Scultury YC Edition.
Sprawdź wszystkie rowery szosowe z kolekcji 2019.

Czytaj także
Reacto czy Scultura? Wybór należy do Ciebie. Zobacz specjalne modele Your Choice

Reacto
Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów)
Reacto Disc - najlepszy rower szosowy w teście magazynu "Tour"
Reacto Disc wśród najlepszych rowerów aero 2019
Test Reacto Disc Team-E: "wyjątkowy rower aero z mnóstwem komfortu"
Reacto jednym z sześciu najlepszych rowerów z Dura-Ace [video]
Reacto 5000 zachwyciło BikeRadar
Reacto wśród najlepszych i najszybszych rowerów aero 2018
Reacto 6000 - zobacz test długodystansowy [video]
Nagroda Design & Innovation 2018 dla Reacto [video]
Silex i Reacto z nagrodą Taiwan Excellence 2018
Szczegółowy test Reacto Disc Team-E na road.cc - 4,5 gwiazdki na 5 możliwych
Cyclingnews przedstawia rower Colbrellego na sezon 2018
Reacto jednym z najpiękniejszych rowerów 2017 [video]
Nowe Reacto - poezja dla "Szosy"
"bikeBoard" przetestował nowe Reacto
bikeWorld.pl o nowym Reacto
Zobacz Reacto LTD, specjalny rower z okazji mistrzostw świata
Jak przystosować rower szosowy do triathlonu?

Scultura
Nowa Scultura: lekkość, komfort i aerodynamika [video] (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów)
Moja pierwsza szosa i jak do niej dojrzałam
Scultura 5000 - "prawdziwa kozica"
Scultura 5000 chwalona przez BikeRadar
Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d'Italia?
Nowa Scultura Nibalego - zobacz szczegóły
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Scultura 300 wśród najlepszych szosówek poniżej 1000 funtów
Scultura Bahrain-Merida - zobacz szczegóły [video]
Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016" wg "Cycling Weekly"
Scultura 300 wśród najlepszych szosówek poniżej 1000 funtów
Scultura 5000 chwalona przez BikeRadar
Scultura 300 jednym z najlepszych rowerów z Tiagrą

Reacto i Scultura
Reacto czy Scultura? Co wybierają kolarze na Giro d'Italia?
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18
Dlaczego warto mieć szosówkę? Legenda MTB radzi
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko
Zobacz rowery Bahrain-Merida na sezon 2019 [wiele zdjęć]

Bahrain-Merida przyspiesza. Do grupy dołącza McLaren
Rowery szosowe Merida w czołówce popularności
PZKol zezwolił na hamulce tarczowe na szosie
Dlaczego warto mieć szosówkę? Legenda MTB radzi [wywiad]
Jak poprawić zjazdy? Poznaj 6 wskazówek, żeby być jak Nibali [video]
Kadencja na rowerze - dlaczego jest ważna i jak ją podkręcić?